22. ledna 2019 15:07, aktualizováno  16:08 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha má do tří let dostat stavební povolení na první úsek metra D

(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

PRAHA Praha letos zahájí geologický průzkum pro stavbu metra D, při němž již vzniknou části tunelu později využité pro samotnou stavbu. Pro první úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou by město chtělo získat stavební povolení do tří let, pozemky už jsou tam v podstatě vyřešeny. Novinářům to v úterý řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Manažer projektu metra D Jiří Hrnčíř v úterý na jednání magistrátního výboru pro dopravu řekl, že geologický průzkum by měl začít v dubnu.

Geologický průzkum začne na Pankráci a celkem má vyjít zhruba na miliardu korun. Město na něj má vysoutěženou firmu. „V rámci geologického průzkumu už budou vznikat stavby, které budou následně využity pro samotnou realizaci tunelů metra,“ uvedl náměstek. Dodal, že se proto již dá hovořit o začátku stavby nové linky, která má propojit sídliště na jihu Prahy s centrem.

‚Na první etapu je už téměř vše vyřešeno‘

Město chtělo za minulé politické reprezentace vytvořit společný podnik se skupinou Penta k rozvoji okolí nových stanic. Spolupráci se soukromými investory nezavrhuje ani nové vedení radnice, původní záměr však uskutečnit nehodlá. Podle Scheinherra je podstatné, aby kolem stanic metra, kde je dobrá dopravní dostupnost, vznikaly kanceláře a na ně navázané obchody a služby.

Dopravní podnik a minulé vedení města při přípravě společného podniku argumentovaly snadnějším výkupem pozemků. Ten však podle náměstka zvládnou magistrát a DPP samy. „Na první etapu je už téměř vše vyřešeno,“ uvedl náměstek.

Dodal, že město jednalo také s obchodním centrem na Pankráci ohledně dopravní obslužnosti. V době stavby linky D totiž bude stanice Pankrác na rok a půl uzavřena, a magistrát proto plánuje prodloužení tramvajové trati tak, aby zajížděla k metru. To je podle Scheinherra výhodné i pro rozvoj dopravní sítě a propojení MHD.

Pro zahájení stavby je nutná změna zákona o drahách

Letos končí metru D platnost hodnocení stavby v procesu EIA, kdy je posuzován vliv stavby na životní prostředí. Hrnčíř řekl, že DPP bude žádat o prodloužení EIA. Podnik pak podá v listopadu žádost o stavební povolení na úsek mezi Pankrácí a Novými Dvory. Pro zahájení stavby je ještě nutná změna zákona o drahách, která umožní, aby vzniklo plánované automatické metro bez řidiče. Návrh změny minulé vedení města loni předalo do Sněmovny. „Věřím, že do konce února to (změnu) máme,“ řekl Hrnčíř.

V další fázi bude stavba pokračovat do Krče, kde se o pozemcích stále jedná. „Dnes jsem měl jednání s Prahou 4 kvůli nádraží Krč. Městská část tam má nějaké zájmy, takže se snažíme vyjít vstříc, abychom co nejdříve mohli uzavřít dohodu s vlastníky pozemků,“ vysvětlil náměstek.

Metro z Pankráce do Písnice má vyjít zhruba ma 40 miliard, celkem až do stanice Náměstí Míru pak jde o investici za zhruba 50 miliard. Zástupci města chtějí jednat se státem o spolufinancování linky, protože se podle nich jedná o celorepublikově významnou dopravní stavbu.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz