Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Praha zvažuje zavedení mýtného pro auta, chce začít silnicemi první třídy. Řidiči by platili desetikoruny denně

Ekonomika

  14:37
Praha - Vedení Prahy zamýšlí ve městě zavést pro auta mýtné. Chce proto jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, který by to umožnil. Výše mýtného by mohla být v řádu desetikorun za den. Novinářům to v úterý řekli náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emisi. Dříve zamýšlené nízkoemisní zóny město zavrhlo.

Kolony v Praze (ilustrační snímek) foto: Lidovky.cz

Kamiony nevpustíme, brání se obce. Podívejte se, kam se tranzitní doprava už možná nedostane

„Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu a pokusili se najít shodu na základních principech,“ řekl Voříšek. S ministerstvem chce město jednat také o dílčích opatřeních, která by byla zavedena před změnou zákona. Týkala by se třeba zpoplatnění komunikaci první třídy na území Prahy. „Bude ale záležet na výsledku jednání,“ uvedl Voříšek.

V řádu několika měsíců pak bude připravena studie proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Výhodou mýtného proti dříve zvažovaným nízkoemisním zónám je možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. Provoz by pak město vyhodnotilo a podle toho postupovalo dál. „Zpoplatněním by také vznikl fond, který bude samozřejmě reinvestován do podpory čistší mobility nebo dalších opatření zlepšujících životní prostředí,“ řekl ředitel magistrátního odboru ochrany prostředí Štěpán Kyjovský.

Mýtná brána v Česku.

„My bychom chtěli zavést systém s výnosovou neutralitou, to znamená ideálně, abychom nevybrali nic. Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo. Zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není daň, je to proto, abychom zlepšili životní prostředí,“ řekl Hlubuček.

Od zprovoznění tunelu Blanka v roce 2015 bylo zatím podáno 136 reklamací ohledně jeho stavby

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v rámci systému parkovacích zón. „Jsme schopni každé auto najít a říct, kudy projelo, nepotřebujeme závory, ani nic na vjezdu a výjezdu,“ řekl Hlubuček. Ve hře je i možnost satelitního sledování vozů, který chce ministerstvo zavést v rámci platby mýtného na dálnicích.

Možnosti platby město bude teprve zvažovat. Podle předběžných odhadů by mohlo být v řádu desetikorun za den. Elektromobbily by platit nemusely. Zároveň bude komise pro udržitelnou energii a klima řešit způsob získávání takzvaně čisté energie pro dobíjení elektromobilů.

Autor: