15. prosince 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Zrezivělý a neopravitelný? Praha boj o záchranu mostu pod Vyšehradem nevzdává

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Vedení Prahy se nechce vzdát myšlenky zrekonstruování železničního mostu. Na stavbu mezi Výtoní a Smíchovem, která je v havarijním stavu, nechá vyhotovit ještě jeden znalecký posudek od švýcarského odborníka. A to i přesto, že dvě již vypracované analýzy hovoří o neopravitelnosti přemostí kvůli rozsáhlé korozi ocelové konstrukce.

Památkově chráněný železniční most pod Vyšehradem z roku 1901 je dlouhodobě ve špatném stavu. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) si tak v minulosti nechala vypracovat analýzu, podle níž most nelze opravit. K podobnému závěru došli v listopadu i odborníci z Kloknerova ústavu při ČVUT, kteří tvrdí, že životnost mostu je pouhých pět let a zrekonstruovat lze jen jeho část.

Nové vedení hlavního města by ovšem o stavbu, jež se stala součástí pražského panoramatu, nerado přišlo. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by měl Kloknerův ústav zkoumat, do jaké míry je možné most opravit.

Oslovil proto již švýcarského profesora Eugena Brühwilera, jenž se specializuje na nýtované konstrukce. Právě s využitím této technologie byl most postaven. „Je ochotný s Kloknerovým ústavem spolupracovat a třeba i na dálku projekt vést,“ uvedl Scheinherr na adresu experta ze země helvétského kříže.

Podle náměstka by měla nová diagnostika vést ke konečnému rozhodnutí, zdali je nezbytné přemostění zdemolovat a vybudovat nové, či postačí jeho rekonstrukce. Železniční správce zpracování dalšího posudku odsouhlasil. Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová nicméně uvedla, že podle organizace je stále nejpravděpodobnější variantou výměna mostu.

Železniční most v Praze,v pozadí Pražský hrad.
SŽDC hodlá nahradit most na pražské Výtoni novou konstrukcí.

„Z pohledu SŽDC je nejreálnější možností snesení stávající mostní konstrukce a její nahrazení věrnou tvarovou replikou současného mostu tak, aby panoráma dané lokality nebylo narušeno,“ řekla Pistoriusová. „Určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky,“ uvedla mluvčí.

Vedení metropole zároveň upřednostňuje rozšíření železničního spojení mezi Výtoní a Smíchovem na tři koleje, což by zvýšilo kapacitu místní železniční sítě. V případě rekonstrukce by město chtělo prosadit vznik nového souběžného jednokolejného mostu. Pokud by došlo na výměnu, připadaly by podle náměstka v úvahu dvě možnosti - osazení nového dvojkolejného mostu na stávajících pilířích a výstavba nového jednokolejného, nebo výměna dvojkolejného za tříkolejný. To by však stávají pilíře nemusely vydržet.

Podle SŽDC je most neopravitelný.

Podle SŽDC je most neopravitelný.

„Třetí kolej je zásadní pro rozvoj sítě, protože nám zajistí možnost navyšovat kapacitu regionálních spojů a vůbec umožní to, aby mohla na Výtoni vzniknout zastávka,“ vysvětlil Scheinherr. Současný návrh nového mostu, který pro SŽDC vypracovala společnost Sudop, s vybudováním třetí koleje nepočítá. Podle náměstka však Institut plánování a rozvoje dostal společně se SŽDC za úkol vymyslet řešení předpolí mostu na Výtoni tak, aby tam mohly vést zmiňované tři koleje a vzniknout zastávka.

Uzavření vyšehradského mostu by přineslo značné komplikace pro železniční dopravu v Praze, neboť se jedná o důležitou spojnici mezi Hlavním nádražím a nádražím Praha - Smíchov.

Mapa železniční most.

Jak může kritický stav železničního mostu ovlivnit pražskou dopravu?

rsaRobert Sattler

Najdete na Lidovky.cz