16. srpna 2013 17:04 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha splatí Metrostavu dluh 1,2 miliardy za tunel Blanka

Prohlídková trasa začínala na rampě tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6-Dejvicích | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prohlídková trasa začínala na rampě tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6-Dejvicích | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Praha do konce roku zaplatí firmě Metrostav dlužnou částku ve výši 1,2 miliardy korun za výstavbu tunelového komplexu Blanka. Kromě toho řeší město ještě neuhrazené faktury za 800 milionů až miliardu korun, ke kterým chybí podklady. Podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) zatím není jasné, jak splátku těchto peněz vyřeší.

Konečný účet za tunel Blanka má být 36 miliard korun, jeho otevření se plánuje na jaro příštího roku. Praha Metrostavu neproplácela faktury od loňského května. Dluh za odvedené práce se vyšplhal na 1,8 miliardy korun.

Hrozilo kvůli tomu zastavení celé stavby, které by přineslo náklady v řádech stovek milionů korun. Praha nakonec na jaře část dluhu zaplatila a do konce roku chce poslat další peníze. "Snažíme se analyzovat to, co už bylo postaveno, jestli je to v pořádku," řekl primátor.

ČTĚTE TAKÉ:

Pozastavení plateb totiž město vysvětlovalo tím, že během výstavby se udělaly významné změny v projektu, které je třeba zkontrolovat. Změny vznikly například při podrobném výpočtu některých staveb, který nebyl součástí původní zadávací dokumentace. Další vznikly při upřesnění geologických podmínek při výstavbě. Práce pokračovaly, faktury ale zůstávaly neproplacené.

Uvolněním posledního podpůrného pilíře se 21. března stal Trojský most v Praze samonosným. Stavbaři také dokončili výplet obloukové konstrukce.

Trojský most

Ruku v ruce s budováním Blanky jde také stavba Trojského mostu, který by měl být pro tramvaje otevřen letos na podzim. Původně se počítalo s půlmiliardovou investicí, náklady na výstavbu se ale podle Metrostavu vyšplhaly na miliardu. Praha s firmou o částce jedná. Podle primátora termín otevření mostu v ohrožení není.

Příliš drahá Blanka

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za exprimátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun a že sníží dopravní zátěž Prahy.

Podle odborníků ale se spuštěním Blanky aut v ulicích neubude. Praha bude navíc za provoz tunelu ročně platit asi 200 milionů.

Lidovky.cz, ČTK