Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha začala testovat ‘trolejbusy’ a plánuje další rozvoj elektrobusů

Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45.... | foto: Yan Renelt, MAFRA

PRAHA Do Prahy se v neděli po 45 letech vrátil trolejbus. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil jeho testování na trase z Palmovky do Letňan v části linky 140. Zároveň Praha zkouší zavedení elektrobusů. Pokud bude pilotní fáze úspěšná, zvažuje dopravní podnik výrazné rozšíření elektrických vozidel v Praze.

Pro trolejbus (nebo přesněji dynamický elektrobus) SOR TNB 12 město vybudovalo trolejové vedení v kopci v ulici Prosecká. Troleje měří zhruba kilometr směrem do kopce a kolem 600 metrů směrem dolů. Zbytek cesty absolvuje elektrobus na baterii.

Trolejové vedení, ke kterému se trolejbus připojí, citelně zvýší jeho dojezd, protože cesta do prudkého kopce by jinak rychle vybíjela baterii. Ta se bude kromě elektrifikovaného úseku dobíjet také na konečné stanici na Palmovce přes takzvanou “dobudku”.

Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45....
Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45....

V první vlně bude na lince jezdit 12metrový vůz, později přibude i 18metrová kloubová verze. Pokud se trolejbusy osvědčí, zváží DPP elektrifikaci celé linky 140, které vede z Palmovky do Čakovic. Jak dlouho bude úvodní fáze trvat, není zatím jasné. Drážní úřad, pod který trolejbusová doprava spadá, povolil zkušební provoz do konce října příštího roku.

Schéma trasy pražského „trolejbusu“.

Na Palmovce se zároveň budou dobíjet i elektrobusy SOR NS 12, které začnou jezdit na linkách 109 a 239. Elektrifikaci DPP plánuje také na lince 207, na kterou by v ranních špičkách mělo vyjet 14 elektrobusů.

První elektrobus DPP nasadil v roce 2011. Další vozy pak v letech 2014 a 2015, kdy nasadil elektrobus SOR/Cegelec EBN 11, který během dvou let najezdil v Praze 144 tisíc kilometrů. Vyšší náklady na jeho pronájem a výstavbu infrastruktury podle DPP vyrovnala úspora za naftu.

Zkušební provoz trolejbusu zahájil DPP symbolicky v den ukončení provozu posledního trolejbusu v roce 1972. Dobu připomněl historický vůz Tatra T400, který se po novém trolejovém vedení také projel.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...