Neděle 17. ledna 2021svátek má Drahoslav -5 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha zažádá do konce roku o stavební povolení pro stavbu metra D. Novela zákona umožní linku bez řidiče

Exteriér stanice Olbrachtova z roku 2014. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Exteriér stanice Olbrachtova z roku 2014. | foto: Metroprojekt

PRAHA  Praha zažádá do konce letošního roku o vydání stavebního povolení pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Umožní to novela zákona o drahách, která městu dovolí vybudovat plánované metro bez řidiče. Novinářům to v pondělí řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

V prvé fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Depem Písnice. Náklady na vybudování prvního úseku mají být předběžně 57 miliard korun. Praha plánuje v budoucnu trasu prodloužit z Pankráce na Náměstí Míru.

Novelu zákona o drahách podepsal v minulém týdnu prezident Miloš Zeman a je v ní uvedeno, že lze stavět bezobslužné metro. „To je pro nás obrovský posun, protože v návaznosti na to můžeme požádat o stavební povolení. Máme všechny dokumenty připraveny tak, aby metro D bylo autonomním metrem, které bude jezdit bez strojvedoucího. Chtěli bychom požádat o stavební povolení do konce roku,“ řekl Scheinherr.

Trasa metra D.

Trasa metra D.

Metro bez řidiče zajišťuje podle náměstka lepší bezpečnost či větší pravidelnost a nenese nové personální nároky. „Myslím si, že je to krok správným směrem,“ řekl Scheinherr. V budoucnu by mohly soupravy bez strojvedoucích jezdit také na trasách A a C. „Uvažujeme o tom a nyní diskutujeme, kdy by k tomu mohlo dojít,“ dodal.

Praha prostřednictvím dopravního podniku (DPP) zahájila letos v červnu na Pankráci geologický průzkum nutný pro výstavbu. „Probíhá podle harmonogramu a potíže nejsou. Nyní byly ukončeny povrchové práce, které nejvíc obtěžovali občany hlukem a prachem,“ řekl Scheinherr. Průzkum se na Pankráci děje na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách má skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory budou využity pro metro.

„3D sochy nad eskalátory uvidí cestující v různé perspektivě, prostorovost a...
„Ten se bude měnit s denní dobou, kdy později večer zteplají barvy a zpomalí se...

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby je DPP, jehož vlastníkem je hlavní město Praha.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...