26. září 2018 13:41 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Prahu 6 a 8 by mohla od roku 2024 propojit lanovka. Jednalo by se o součást MHD, říká náměstek primátorky Dolínek

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Vizualizace lanové dráhy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vizualizace lanové dráhy | foto: ROPID

Praha Vedení hlavního města plánuje propojit Prahu 6 a 8 od roku 2024 lanovkou. Fungovala by v rámci MHD a její výstavba by vyšla na jednu až 1,5 miliardy korun. Novinářům to ve středu řekli zástupci města, organizace Ropid a projektantů.

Lanovka by začínala v Podbabě a přes zoo by vedla do Bohnic k obchodnímu centru Krakov. Platil by na ní tarif MHD, v provozu by byla od 05:00 do 24:00 a přepravila by několik tisíc lidí za hodinu. Projekt musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud se tak stane, Praha začne shánět potřebná povolení. V minulosti se v Praze objevilo několik návrhů na stavbu lanovky.

„Neměla by se řadit mezi nápady na lanovky z minulosti, ale jedná se o standardní součást MHD. Nebude to pouze turistický projekt. Když se podíváte po Evropě, začaly se stávat běžnou součástí dopravy,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Doba jízdy má být sedm minut, interval 60 sekund a za hodinu by kabiny přepravily 2000 až 4000 cestujících. Provozní náklady projektanti odhadují na 44,8 milionu korun ročně. Trasa by stála na šesti pilířích. Kvůli požadavku Ústřední čistírny odpadních vod nad jejímž areálem by na Císařském ostrově lana vedla, by nebylo například možné otevírat okna kabin, aby z nich cestující nemohli nic vyhodit. Ti by do kabin nastupovali při rychlosti 0,54 kilometrů za hodinu.

Vizualizace lanové dráhy
Vizualizace lanové dráhy

Praha a Ropid si nechaly za 1,5 milionu vypracovat studii. Tu musí nejdříve schválit pražští zastupitelé. Pokud stavbu schválí, musí Praha lanovku zanést do územního plánu. „Nemělo by to být složité, nejedná se o stavbu kolejového charakteru,“ řekl Dolínek. Následně by město muselo získat územní rozhodnutí a stavební povolení. V roce 2024 by pak mohla začít přepravovat cestující.

V hlavním městě se objevilo několik projektů na lanovku. Naposledy zamýšlel Dolínek předložit radním lanovku od Vltavy na Letnou, návrh ale nakonec z hlasování stáhl. V minulých volebních obdobích se pak hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

ČTK
  • 5Diskuse