7. května 2019 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Už žádné srážky tramvají v Praze? Německý systém zasáhne do řízení

Nehoda tramvaje na pražském I. P. Pavlova. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehoda tramvaje na pražském I. P. Pavlova. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Pražský dopravní podnik chystá unikátní antikolizní systém. Má pomoci předcházet srážkám tramvají – ochránit cestující a ušetřit nemalé peníze za opravy.

„Vyléčit“ tramvaj po velké nehodě stojí desítky milionů a trvá i několik měsíců. A zvlášť u nových nízkopodlažních souprav je pro pražský dopravní podnik citelné, když ve vozovém parku chybějí.

Aktuálně jich je kvůli haváriím mimo provoz hned šestnáct. I proto začnou lidé z podniku spolu s německými experty testovat antikolizní systém.

„Německá firma Intelligence on Wheels nám představila své zařízení. Testy provedeme v areálu pražské opravny tramvají. Podle výsledků se rozhodneme o zkoušení v provozu,“ potvrdila informace LN mluvčí podniku Aneta Řehková. Začít se má na přelomu května a června.

Co německý prototyp umí

Firma podle dohody dodá jedenáct zařízení, která vsadí do vybraných tramvají. A zadarmo, metropolitní dopravce bude hradit jen čas svých řidičů a propálenou elektřinu.

Srážka dvou tramvají u Tančícího domu.

Srážka dvou tramvají u Tančícího domu v Praze.

Co přesně německý prototyp umí: vychází z přesných mapových podkladů a zajišťuje komunikaci mezi jednotlivými tramvajemi. I díky algoritmům vyvinutým speciálně pro tyto účely.

„Pokud zařízení vyhodnotí riziko kolize mezi tramvajemi, uvědomí řidiče akustickým alarmem. U nových tramvají by mělo navíc automaticky zasáhnout do řízení,“ popisuje Řehková.

Jestliže při zkoušení v areálu opraven tramvají bude vše fungovat, dojde co možná nejdříve na druhý stupeň. Do ostrého provozu v ulicích Prahy vyjede jedenáct souprav vybavených německým zařízením.

Škody za stamiliony

Důvod, proč největší dopravní podnik v zemi touží po antikolizním systému, je zřejmý. Má zabránit srážkám tramvají, které nejsou v Praze vzácné. Za poslední dobu přesáhly škody 100 milionů korun a ne všechny vozy z pražské flotily jsou pojištěné – u těch starších se to zkrátka nevyplatí.

Nové sice pojištěné jsou, ale je potřeba řešit s pojišťovnou každou havárii zvlášť. A k proplacení škody dojde až po opravě.

„Mimo hru“ je jen kvůli velkým nehodám nyní šestnáct tramvají 15T od Škody Transportation z celkových 250. Právě s plzeňskou strojírnou má dopravní podnik od loňska smlouvu na opravu havarovaných strojů.

Největší provozovatel MHD v Česku zkouší antikolizní systém už podruhé. První testování nabídla americká společnost Protran loni na podzim. Zkouška ale zástupce dopravního podniku nepřesvědčila. Pokus číslo dvě vyhlíží podle zdrojů LN podstatně nadějněji.

Pokud by tato technologie od německé firmy uspěla, vyhlásil by dopravní podnik výběrové řízení na dodavatele.

„Naší snahou bude požadovaný systém obecně popsat a vyhlásit veřejnou soutěž. Ani přes detailní analýzu možných dodavatelů nevíme, zda neexistuje podobný výrobce zařízení, které budeme testovat,“ dodala mluvčí Řehková.

Řidičům už pomáhá EMA

Dopravní podnik provozuje v současné době na některých linkách v ostrém režimu jiný inteligentní systém s názvem EMA. Ten pomáhá řidiči v ovládání soupravy. Dokáže například v zatáčce zbrzdit tramvaj tak, aby jí bezpečně projela, pokud do ní řidič vjede příliš rychle.

Zjednodušeně se dá říci, že volí pro vozidlo ten nejvhodnější způsob jízdy.

Umí například díky údajům z čidla vyhodnotit, je-li v tramvaji příliš velké horko, nebo naopak zima, a podle toho teplotu upraví. Automaticky také zapne cestujícím v soupravě silnější světla, když vůz vjíždí do tunelu nebo se zešeří.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?