17. prosince 2010 13:09 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Před 30 lety se metro zakouslo pod pražské Vinohrady

Výstavba pražského metra - montáž eskalátorů ve stanici Flora | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výstavba pražského metra - montáž eskalátorů ve stanici Flora | foto: ČTK

PRAHA Před 30 lety se Pražané dočkali dalšího rozšíření metra. Zatímco první dva úseky otevřené v 70. letech směřovaly na jich a západ od centra, nyní se tunel podzemní dráhy zavrtal pod Vinohrady. Nový úsek trasy A z náměstí Míru na Želivského přinesl tři nové stanice a prodloužení trasy o 2,6 km na celkových 19,2 km.

Metro tak mělo celkem 23 stanic, z toho deset na trase A z Dejvic na Želivského. Nové stanice přinesly úlevu nejen obyvatelům Vinohrad a přilehlých čtvrtí, pohodlnější dopravu znamenaly například také pro návštěvníky vinohradské nemocnice či Olšanských hřbitovů. Dopravní situaci v oblasti částečně vylepšil i nový autobusový terminál na konečné Želivského.

Otevření stanice metra Flora.

Trasa A zůstala o deseti stanicích až do roku 1987, kdy byla prodloužena do Strašnic (Strašnická). Dalšího posunutí konečné na východní straně trasy se cestující dočkali v letech 1990 (Skalka) a 2006 (Depo Hostivař).

Dobová mapa:
Dobová mapa rozšíření metra A z roku 1980.

Západním směrem se trasa od svého otevření zatím nerozrostla, v současnosti je však ve výstavbě její prodloužení z Dejvické do Motola. Nynější 11,3 km dlouhá trasa s 13 stanicemi by se tak měla od roku 2014 prodloužit o dalších šest kilometrů a čtyři stanice. Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A až na letiště Ruzyně.

Výstavba pražského metra - stanice Želivského

První úsek linky A pražského metra byl zprovozněn 12. srpna 1978. Necelých pět kilometrů dlouhá spojnice mezi stanicemi Dejvická a Náměstí Míru je tak druhou nejstarší součástí systému podzemní dráhy v hlavním městě.

Dobová mapa rozšíření sítě pražského metra z 80. let

Lidovky.cz

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)