Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přednost na 'kruháčích' se (ne)mění, řidiči tápou. Hrozí nehody, říká expert

Ekonomika

  6:00
Kvůli drobné úpravě vyhlášky si řada šoférů nyní myslí, že na kruhových objezdech došlo ke změně přednosti. Hrozí tak nepříjemné srážky. I když v Česku zatím nepřibyl žádný kruhový objezd, na němž by řidiči dávali přednost zprava přijíždějícím autům, panuje na silnicích nejistota.

Kruhový objezd. Ilustrační foto. foto: MAFRA - Tomáš FraitMAFRA

O letošní novince začaly kolovat zvěsti jako o zásadní změně, ve skutečnosti toho ale příliš nemění. Jisté je, že lidé se ve složitém jazyce paragrafů nevyznají a nyní nemají úplně jasno, jak se na kruhovém objezdu zachovat.

Pro lepší pochopení situace: resort dopravy vydal v tichosti 1. ledna vyhlášku označenou jako 294/2015 Sb. Ta mimo jiné dává místním úředníkům možnost nepřidělávat k modré značce Kruhový objezd ještě druhou značku přikazující přijíždějícím řidičům dát autům na kulatých křižovatkách přednost v jízdě.

Reforma bodového systému zavádí drakonické pokuty, míří ale i proti drobným přestupkům

Zjednodušeně řečeno autoři nahradili „musí“ slovem „může“. Ačkoliv si řidiči v Česku v novém tisíciletí už zvykli na to, že mají na kruhových objezdech přednost, neplatí to automaticky. Toto privilegium jim vždy dávaly značky Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě, které před kruhovým objezdem podle staré vyhlášky být musely.

I teoretická možnost, že by se v zaběhnutém rytmu jízdy něco změnilo, české šoféry vyděsila.

Kruhový objezd.

„Dotazů je hodně. Řada lidí se nám ozývá a upozorňuje na křižovatky, o nichž si myslí, že se na nich změnila přednost. Nemáme však žádnou potvrzenou informaci o tom, že by se tak někde v Česku opravdu stalo,“ líčí Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

O žádném sejmutí přednostní značky na rondelu nebo o výstavbě nového bez ní neví ani samotné ministerstvo dopravy. Největším rizikem je ale právě přesvědčení šoférů, že na kruhovém objezdu nyní platí přednost zprava, jako tomu bylo před mnoha lety.

„Řada lidí si to myslí. Je to riziko, protože takový člověk může v plné rychlosti najet na objezd a dostat zásah přímo na komoru řidiče,“ popisuje Vomáčka z ÚAMK s tím, že v ohrožení jsou také spolujezdci v autech, která kruhovým objezdem projíždějí.

Ministerstvo: Nic se nemění

Zástupci ministerstva hájí obměnu vyhlášky tím, že ta dosavadní nebyla systémová. „Zákon totiž nikdy nedefinoval automatickou přednost na kruhovém objezdu. Tu vždy určuje dopravní značení, kterým by se měl řidič řídit. V praxi se nic nemění,“ vysvětluje mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Místní úředníci díky nové vyhlášce můžou ušetřit a na nový objezd značku neumísťovat. Jedním z hlavních účelů bylo udělit možnost na málo vytížených křižovatkách rozhodnout, zda je namístě „utrácet“ za další tabulky.

„O značení rozhoduje příslušný správní úřad. V zájmu bezpečnosti provozu bude i nadále na kruhových objezdech umísťována značka Stůj nebo Dej přednost v jízdě. Ve výjimečných případech, například v místech, kde bude velmi malá intenzita provozu, budou mít obce možnost ponechat pravidlo pravé ruky a neumísťovat zbytečně čtyři značky Dej přednost v jízdě,“ doplňuje mluvčí Neřold.

JAK TO VIDÍ POLICIE

Nová právní úprava v oblasti této problematiky pouze umožnila, aby svislá dopravní značka č. C1 „Kruhový objezd“ byla nově osazována samostatně, bez spojení se svislou dopravní značkou č. P4 „Dej přednost v jízdě“ či P6 „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Do 30. 6. 2006 totiž platilo pravidlo, že řidič vjíždějící na kruhový objezd musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu, a že příkazová značka č. C1 „Kruhový objezd“ přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce zobrazených.

Od 1. 7. 2006 pak, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.

Z této formulace lze odvodit možnost, že kruhový objezd může být případně označen pouze svislými dopravními značkami č. C1 „Kruhový objezd“. Avšak ust. § 10 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění platném do 31. 12. 2015, takovou možnost vůbec nepřipouštělo, neboť uvádělo, že značka je vždy doplněna značkou č. P 4 nebo č. P 6. Vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, tuto možnost od 01. 01. 2016 připouští.

Svislá dopravní značka č. C1 „Kruhový objezd“ pouze přikazuje řidiči směr jízdy a z pohledu řidiče přijíždějícího ke kruhovému objezdu po větvi, která je označena pouze svislou dopravní značkou č. C1, se jedná o křižovatku dopravními značkami nerozlišenou. Na takové křižovatce pak platí, že řidič by se měl řídit tzv. pravidlem pravé ruky, tj. že podle ust. § 22 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v platném znění, musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícími zprava.

Ivana Nguyenová, tisková mluvčí

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...