14. března 2019 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Uzemnění nás stojí miliony denně, budeme rušit lety. Boeing musí škody řešit, zlobí se Šimáně

Majitel společnosti Smartwings Jiří Šimáně. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Majitel společnosti Smartwings Jiří Šimáně. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Česká letecká společnost Smartwings má nedobrovolně mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX, jejichž provoz kvůli bezpečnostním rizikům už zakázal skoro celý svět. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Počítá s tím, že vyzve Boeing k jednání o náhradě škod.

Celkově má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů ve flotile 47 letadel. A absence sedmi z nich už je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne 100 milionů korun měsíčně,“ vypočítává v exkluzivním rozhovoru pro LN Šimáně.

LN: Jak dlouho může podle vás zákaz provozu těchto letadel trvat?
To lze velmi těžko odhadnout, máme od výrobce minimum konkrétních informací. Musíme věřit, že se situace vyjasní co nejdříve.

LN: Máte odstavených sedm letadel. Jak moc to komplikuje standardní provoz Smartwings?
Náš provoz to komplikuje zcela zásadně, nezbývá nám nic jiného než rušit lety, které jsme měli naplánované s těmito letadly. To přináší komplikace a zvýšené náklady nejen nám, ale i našim partnerům či klientům. Jiné řešení ale neexistuje.

Boeing 737 MAX v barvách aerolinek SmartWings. Jde o první letadlo z...

Boeing 737 MAX v barvách aerolinek Smartwings.

LN: Jakých letů se rušení dotkne?
To je dnes těžké říci. Postupujeme podle situace s výhledem na několik následujících dní a současně přemýšlíme o tom, pokud se situace nezlepší, jak budeme kombinovat linky v období červen-září tak, abychom co nejméně narušili naplánované lety v tomto období. Veřejnost bude pochopitelně včas a srozumitelně o jakýchkoli změnách informována. Nicméně věříme, že se situace během několika následujících dnů vyřeší.

LN: Jaká vám zákazem vznikla škoda?
Pohybuje se v rámci jednotek milionů denně, je těžké ji nyní přesně vyčíslit. Velmi pravděpodobně bude přesahovat částku 100 milionů měsíčně pouze na nepřímých nákladech, což jsou náklady na splátky letadel, pojištění, údržbu, posádky a tak dále.

LN: Existuje možnost nějaké náhrady škod pro vaši společnost?
Kompenzace budou otázkou jednání, Boeing se musí postavit této situaci čelem, žádná další možnost neexistuje.

LN: Celkem máte objednáno 39 těchto strojů. Může mít toto opatření vliv na dokončení zakázky?
Nikdo po nás dost dobře nemůže chtít, abychom odebírali letadla, která stojí na zemi. Teď ale žádné závěry dělat nebudeme a nechceme. Boeing musí stávající situaci zvládnout v co nejkratší době, jinak budou náklady z ní vzniklé obrovské a v tom nejhorším scénáři i na hraně toho, co může zvládnout sám.

LN: Jaké máte s letadly Boeing 737 MAX 8 zatím zkušenosti?
Naše zkušenosti jsou ty nejlepší. Předchozí typ 737 NG je nejprodávanějším letadlem na světě a naši piloti si ho nemohou vynachválit.

Letouny typu Boeing 737 MAX tureckých aerolinií se kvůli zákazům musely otočit....
Boeing 737 MAX.
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!