21. listopadu 2016 14:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Příští rok se bude na D1 měřit rychlost na pěti úsecích. Které to budou?

Příprava na opravy na dálnici D1 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Příprava na opravy na dálnici D1 | foto: MAFRA - Petr Lemberk

PRAHA Příští rok by se na dálnici D1 měla rychlost měřit na pěti úsecích. Rozhodnuto je už o úsecích mezi Psáři a Souticemi, Jihlavou a Velkým Beranovem a mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Na první jmenovaný úsek se přesune sada kamer, které letos byly v uzavírce mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Měřit by se tak mohlo začít od dubna.

Na zbylých dvou úsecích by měla být nová zařízení, která chce koupit Ředitelství silnic a dálnic.

Kromě tří úseků, kde je o měření rozhodnuto, jsou ve hře další. Jde o úseky Ostředek - Šternov, Hořice - Koberovice, Humpolec - Větrný Jeníkov, a Velké Meziříčí - Lhotka. Z nich ministerstvo vybere dva. S vytipovanými samosprávami již ministerstvo zahájilo jednání o pokutách, které budou udílet obce, pod jejichž správu konkrétní části dálnice patří.

Měření rychlosti v opravovaných úsecích, které bylo zavedeno loni, se podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) osvědčilo a přispělo ke zklidnění dopravy. „Sám jsem si to několikrát vyzkoušel. Kdežto v ostatních opravovaných úsecích jel hlavní proud stovkou, tak na tomto úseku jeli všichni osmdesátkou,“ řekl v Ťok. Poukázal i na dlouhodobá měření, ze kterých vyplývá, že povolenou osmdesátikilometrovou rychlost mezi Ostrovačicemi a Kývalkou překračovala tři procenta řidičů, což odpovídá více než pěti tisícům přestupků.

„Řidiči díky úsekovému měření sundali nohu z plynu, ubylo díky tomu nebezpečných situací a provoz byl ve zúžení o něco plynulejší. Na měření budeme co nejvíce upozorňovat, nejde nám o to vybírat od řidičů pokuty, nebo je zbytečně omezovat. Cílem je, aby ubylo hazardérů, kteří ohrožují ostatní a způsobují vážné komplikace v dopravě,“ dodal Ťok.

Přehled úseků dálnice D1 platný k září 2016.
Přehled hotových, opravovaných a nyní soutěžených úseků v rámci modernizace...

Podle ministerstva dopravy uložily obce Šlapanice a Rosice, kterým administrativní správa v úseku náleží, pokuty za desítky tisíc korun.

Vybrané peníze podle ministerstva obce využijí na zvýšení bezpečnosti silničního provozu, konkrétně půjde o úpravu přechodů pro chodce a jejich doplnění o bezpečnostní prvky, dobudování chodníků v lokalitě se zvýšeným pohybem dětí nebo o stavbu dopravního hřiště.

Detekční kamery umí po projetí automobilu měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Podle ministerstva mají být trvale umístěné pouze v opravovaných úsecích, kde rychle jedoucí vozidla ohrožují stavební dělníky. Na úsecích bez omezení rychlosti úřad umisťování měřících zařízení neplánuje.

MĚŘENÝ ÚSEK V ČÍSLECH

  • Podle podnětu policie spáchalo přestupek v tomto období 153 tisíc řidičů, což odpovídá zhruba 3 procentům řidičů projíždějících modernizovaným úsekem (celkem úsekem projelo ve sledovaném období 5 281 000 vozidel)
  • Podle policie v období s instalovaným úsekovým měřením klesl počet dopravních nehod.
  • K těm docházelo v důsledku nezvládnutí řízení v zúžených místech, například při nárazu do dočasných svodidel apod. Zklidnění dopravy v měřeném úseku přispělo k tomu, že řidiči riskantní manévry omezili.
  • Zatímco v období před úsekovým měřením rychlosti (od března do května) se stalo v obou směrech v průměru 11 nehod měsíčně, po zavedení měření rychlosti (období od června do října) bylo průměrně 7 až 8 nehod měsíčně, což je o třetinu méně.

zdroj: ministerstvo dopravy

ČTK, Lidovky.cz