Sobota 6. března 2021svátek má Miroslav 3 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Problémová wi-fi v moderních vlacích: ČD přijaly trest za chybný výběr dodavatele

České dráhy nasazují nové railjety. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České dráhy nasazují nové railjety. | foto: MAFRA: Dan Materna

BRNO/PRAHA České dráhy se neodvolaly proti pokutě 100 tisíc korun, kterou dostaly v dubnu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za chyby při vybavení vlakových souprav Railjet wi-fi technologií. Vybraly firmu, která nesplnila kvalifikaci.

Pokutu musí České dráhy zaplatit nejpozději začátkem června.

Zakázku vyhrála společnost RailWiFi, kterou vytvořili dodavatelé ČD-Telematika a. s. a Simac Technik ČR, a. s. „České dráhy chybovaly, když firmu nevyloučily z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv neprokázala splnění všech stanovených kvalifikačních předpokladů,“ uvedl už dříve předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Státní dopravce ve výběrovém řízení požadoval, aby uchazeči o zakázku doložili alespoň tři referenční zakázky obdobného charakteru. Konkrétně šlo o dodávku systému internetového připojení v železničních kolejových vozidlech s konstrukční rychlostí přesahující 200 kilometrů v hodině.

Přitom alespoň jedna ze zakázek musela být ve finančním objemu nejméně 20 milionů korun bez DPH.

RailWiFi prokazovala kvalifikaci prostřednictvím subdodavatele. Z předložené subdodavatelské smlouvy ale nevyplýval závazek k poskytnutí plnění nebo práv, s nimiž mohla vítězná firma disponovat u konkrétní zakázky. To je podle Rafaje v rozporu se zákonem.

Výroba vlaků RailJet ve vídeňské továrně Siemens. České dráhy chtějí nasadit sedm souprav moderních rychlíků na mezinárodní spoje.
Od prosince 2014 bude vozit mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem jednotky Railjet.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení.

Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...