24. října 2014 5:00, aktualizováno  8:24 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dráhy potřebují miliardy na Railjety. Za jejich nákup ale dostaly pokutu 25 milionů

Lokomotiva Taurus Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Taurus Českých drah. | foto: MAFRA - Anna Vavríková

PRAHA České dráhy čekají na důležité miliardy, které získají převodem nádražních budov pod Správu železniční dopravní cesty. Klíčový obchod mezi dvěma státními firmami v říjnu pokročil. ČD vybraly metodu, jak ocení budovy. Inkasovat by chtěly kolem pěti miliard korun. Jenže teď musí zaplatit rekorní pokutu za nákup Railjetů. Antimonopolní úřad chce 25 milionů.

ÚOHS potvrdil pokutu 25 milionů Kč za railjety

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů Kč za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Informoval o tom předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle dostupných informací je to nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek. ČD dostaly další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.

Zdroj: ČTK

Zadlužený dopravce musí splácet nové vlaky, proto na peníze z prodeje nádraží netrpělivě čeká. Jde však o složitý obchod, který musí schválit vláda a posvětit Evropská unie. V říjnu se alespoň částečně vyjasnilo kolem ceny, kterou budou ČD za převod nádraží pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) požadovat.

Podle informací serveru Lidovky.cz jde o částku kolem pěti miliard korun. Ta se ovšem v konečné podobě může odchýlit v řádu několika stovek milionů korun.

K této sumě se zástupci Českých drah dostaly na základě předběžných výsledků nezávislého odhadu provedeného takzvanou výnosovou metodou. Tu Českým drahám doporučil evropský úřad Directorate-General for Competition, který dohlíží na čistotu hospodářské soutěže.

ČTĚTE TAKÉ:

Metoda oceňuje, zjednodušeně řečeno, hodnotu majetku podle toho, jaké může v budoucnu přinášet tržby.

„Máme hotová ocenění nádraží nákladovou i výnosovou metodou. Na doporučení lidí z DG Competition jsme upřednostnili druhý ze způsobů ocenění. Částku, k níž jsme s pomocí této metody dospěli, ale nemůžu zatím komentovat. Finální posudky budeme mít v listopadu,“ řekl Lidovkám.cz šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Konečnou částku za nádraží může ještě ovlivnit postoj české vlády.

Prodej nádraží je pro železničního dopravce klíčový. Získané peníze mu pomůžou například se splácením moderních souprav Railjet, které si pořídil za dvě a půl miliardy korun od společnosti Siemens.

Nové Railjety Českých drah.
Interiér railjetu.
Interiér railjetu.
Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem.

Kurucz říká, že první peníze – zhruba jedna a půl miliardy korun – by mohly na účet Českých drah přijít ještě v tomto roce.

„Vytvořili jsme k této věci v ČD organizační složku. Připravujeme kupní smlouvu, kterou bychom měli mít na stole do 15. listopadu. Plán je provést akci do 31. prosince. Samozřejmě je otázkou, jak na celou věc zareaguje vláda. Musíme zároveň počkat na vyjádření Evropské komise. Pak už by obchodu nemělo nic bránit,“ dodal Kurucz.

Průtahy transakce uškodily Českým drahám při oceňování agenturou Moody´s. Šlo o jeden z důvodů, proč tato společnost snížila národnímu dopravci letos na jaře rating.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz