18. prosince 2012 12:37 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Peníze nejsou, ale projekt metra „Déčka“ pokračuje. Hrozí totiž žaloby

Stanice metra D v Krči. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stanice metra D v Krči. | foto: METROPROJEKT Praha a.s.

PRAHA Praha bude pokračovat v přípravě nové trasy metra D do Písnice. Na rozdíl od původních plánů bude metro technologicky podobné jako současné trasy. Výstavba i provoz by se tím mohly o několik miliard zlevnit.

Praha chce najednou postavit asi osmikilometrový úsek Pankrác až Depo Písnice. Zatím není jasné, jestli bude na Pankráci vybudována přestupní stanice a trasa do Písnice bude samostatnou trasou, nebo bude z Pankráce jen odbočkou současné trasy C.

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Konečné rozhodnutí by mělo podle mluvčí magistrátu Terezy Králové padnout v příštím roce. Od tohoto rozhodnutí se budou také odvíjet náklady na výstavbu úseku. Pohybovat by se mohly zhruba od 24,69 do 28,98 miliardy korun. Praha by na stavbu chtěla získat v příštím programovacím období peníze z EU.

Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení a na začátku listopadu získal také souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Příprava projektu dosud stála 465 milionů korun.

Peníze na příští rok nejsou

Projektovou přípravu pro Dopravní podnik hlavního města Prahy dělá společnost Metroprojekt, inženýrský dohled pak firma Inženýring dopravních staveb (IDS).

Trasa D

Metro D - vizualizace stanice Písnice

Vizualizace stanice Písnice

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti.

Odlehčit by měla lince C. Pokud bude vybudována jen od Pankráce na jih, nenabídne ale dopravní variantu k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.

Uzavřené smlouvy nelze podle materiálu, kterým se zabývala rada hlavního města, ze strany dopravního podniku snadno vypovědět.

Pokud by Praha zastavila práce na přípravě metra D, mohlo by to vyvrcholit soudními spory s dodavateli. "Výše případných škod vzniklých jednostranným odstoupením dopravního podniku od platných smluv by byla značná," uvádí se v materiálu.

Podle odhadů Metroprojektu by výstavba mohla začít v roce 2015. Na další přípravu by Praha měla dát příští rok 193 milionů korun. Ve schváleném rozpočtu metropole na příští rok ale na tyto účely nejsou žádné peníze.

Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s etapou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola, které by mělo být hotové v roce 2014.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz