Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Provoz na nebi utichá, letiště Václava Havla takřka osiřelo. Za poslední dva dny z něj odstartovalo 15 letadel

Ekonomika

  5:00
Praha - Z pražského letiště odletělo v pondělí jen sedm letů. V úterý pak osm, růst se ale čekat nedá, pravděpodobně jde o nejvyšší číslo pro další týdny. Přitom ještě minulý týden šlo zhruba o pět desítek letů denně a před rokem touto dobou nebylo výjimkou ani 200.

Letiště Václava Havla v Praze působí v období pandemie spíše jako letiště duchů. foto:  Dan Materna, MAFRA

Zatím zůstává v provozu například linka do Kataru, také British Airways denně udržují jedno spojení s Londýnem – ještě v únoru do anglické metropole mířilo z Prahy více než deset letů každý den.

Příletů je jen o trochu více než odletů, a to díky návratům Čechů ze světa. Letadla Smartwings je přivážejí například z Karibiku nebo z Latinské Ameriky, což jsou destinace, odkud přímé lety běžně nejsou. Minulostí jsou spoje s Francií, Španělskem, Itálii nebo nově i s Dubají.

Prázdná ranvej letiště v pražské Ruzyni. V posledních dnech na ni dosedají...
Jak dlouho zůstane letiště opuštěné ještě stále není jasné.

Provoz na Letišti Václava Havla přitom ještě donedávna lámal rekordy a letiště naráželo na omezené kapacity. Nyní už je jasné, že jde o minulost. „Očekáváme, že letecký provoz může v důsledku nízké poptávky slábnout také v následujících dnech,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Terminály jsou prázdné, restaurace a kavárny zavřené. Cestovat chce jen pár jednotlivců, zpravidla se vrací domů. Stejné je to i v okolních zemích. Letecký provoz obdobně utichl ve Vídni i na letištích v Německu či v Polsku.

Druhé letadlo Smartwings přivezlo z Číny roušky a respirátory, v Praze je vyložili hasiči a policisté

Letiště Václava Havla chce zůstat v provozu i nadále. „Češi, kteří jsou stále v zahraničí a chtějí se vrátit domů, mají zajištěnou možnost přicestovat zpět do České republiky,“ ujišťuje Pacvoň. A zdůrazňuje, že nákladní doprava omezena není.

Asociace leteckých společností IATA očekávala na začátku března, že aerolinie přijdou letos na tržbách v pesimistickém scénáři o 113 miliard dolarů. V úterý už vydala novou prognózu, která počítá s astronomickou částkou 252 miliard dolarů. „Hodně leteckých společností po světě je v této chvíli pod silným tlakem kvůli hotovosti,“ stojí v prohlášení. Tržby za letenky zmizely, část nákladů ale běží dál. Situaci už aerolinie považují za největší krizi oboru v historii, dokonce ještě hlubší než po 11. září 2001.

Letadla britské nízkonákladové společnosti Ryanair.

Silný vliv na leteckou dopravu má v posledních dnech situace v USA. Spojené státy nejprve zakázaly přílety turistů ze zemí zasažených koronavirem, následně doporučily lidem, aby cestovali jen v nejnutnějších případech. Výsledkem jsou tisíce zrušených letů, stovky z nich měly být z těch největších letišť na světě.

Tvrdě tak současná situace dopadla na volnočasové destinace, mezi něž patří i Las Vegas, kde ze dne na den většina letů úplně zmizela z odletových tabulí.

Na největším letišti na světě – v Atlantě – už tři přistávací dráhy z pěti zabrala zaparkovaná letadla. Aerolinie Delta jich tam odstavily už přes 600 a postupně přibývají další. Podle údajů Cirium data je po světě odstavených už 5000 letadel a další přibývají každý den.

Podobný úkol nyní čeká kvůli uzavření letišť na společnost Emirates v Dubaji. Letadel mají sice násobně méně než Delta, asi „jen“ 250 letadel, téměř polovinu z nich ale tvoří obří dvoupatrové Airbusy A380 a ty jsou v posledních letech většinu času ve vzduchu a nikdy nebylo potřeba řešit, kam s nimi.

U občerstvovacích stánků pravidelně postávají zástupy cestujících. V rámci vládních opatření jsou však všechny restaurační zařízení zavřená.

V parkoviště se postupně proměňují i další letiště po celém světě. V Česku stroje odstavili Smartwings i ČSA, v Evropě pak ve velkém například Air France, KLM, polský LOT nebo Lufthansa, která v parkoviště proměnila velkou část letiště ve Frankfurtu. Stroje Swiss zase obsazují vojenské letiště u Curychu.

Situace tvrdě dopadá na miliony pracovních míst, řada lidí se ocitla zcela bez příjmu, například irský Ryanair nechává zaměstnance doma bez nároku na mzdu.

Počet letů se podle údajů služby Flightradar24 každý den snižuje a nyní je téměř na polovině toho, co by pro březen bylo normální.

A míří ještě níž.

Autor: