15. září 2016 9:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Revoluční TU -104 vzlétl před 60 lety. Z ČSA udělal jednoho z ‚tryskových‘ průkopníků

Stroj Tu-104 na letišti ve švédském Stockholmu v roce 1971. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stroj Tu-104 na letišti ve švédském Stockholmu v roce 1971. | foto: Wikimedia

PRAHA Způsobil revoluci v dopravním létání. Tupolev -Tu 104 byl teprve druhým proudovým letounem na světě využívaným v pravidelné letecké dopravě. Stroj, tvořený částečně z dílů strategického bombardéru Tu-16, nasadila ruská společnost Aeroflot do provozu před 60 lety - 15. září 1956.

Československé aerolinie byly jen o rok pozadu. Proudový stroj nasadily v prosinci 1957.

Staly se tak staly jednou z prvních „tryskových“ společností na světě. Svůj poslední let absolvoval tento letoun v listopadu 1986. Vyrobeno bylo celkem kolem 200 kusů.

Letoun Tupolev Tu-104 na pražském letišti v Kbelích.
Přistání letadla Tu-104 ve švédském Stockholmu v roce 1968.

Prvním proudovým dopravním letadlem na světě ale zmíněný stroj nebyl. Tím se stal Havilland DH-106 Comet. Do běžného provozu byl sice nasazen již v roce 1952, po několika vážných haváriích ale byl v roce 1954 stažen ze služby.

Ve své době tak byl Tu-104 jediným osobním proudovým letounem v pravidelném provozu na světě. Letoun vznikl úpravou prvního sovětského strategického proudového bombardéru Tu-16. Byl vyráběn v několika verzích.

Lidovky.cz, ČTK