Elektronické dálniční známky bude distribuovat Česká pošta a Čepro |
„Zatím jsme to nepřepnuli do ostrého provozu,“ uvedl Opatrný. Připustil, že se v provozu objevila chyba. „Na jejím odstranění teď pracujeme. Ladíme systém tak, aby byl systém naplno spuštěn během dne a byl možný nákup dálničních známek,“ řekl.
Podle Havlíčka by systém mohly postihovat mírné výpadky během prvních dvou dnů. „Nechceme ten systém přetížit. Chceme se raději držet bezpečného provozu, protože bude jistě docházet k útokům,“ komentoval zatím jeho dosavadní fungování.
Při návštěvě e-shopu se uživatelům ráno ukazovalo oznámení: „Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu“.
První prodeje už ovšem systém ještě před ranními výpadky zaznamenal, známku si podle Opatrného koupili například řidiči na některé z čerpacích stanic na dálnici D1. Přesný počet dosud prodaných známek zatím známý není.
Odpověď ministra dopravy Karla Havlíčka na otázku týkající se zatím nefunkčního systému pro prodej elektronických dálničních známek. pic.twitter.com/saRYz0yMKI
— František Lutonský (@FLutonsky) December 1, 2020
Řidiči si mohou ode dneška kupovat nové elektronické dálniční známky také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích Euro Oil. Známky budou vedené na registrační značku vozidla.
Omlouváme se za technické komplikace. Z ostrého provozu vyplynula záležitost, kterou nyní intenzivně řešíme. Jsme přesvědčeni, že se vše vyřeší během dneška. Elektronickou známku budete potřebovat nejdříve od 1. ledna 2021, papírová známka platí až do konce ledna 2021. pic.twitter.com/ccT2IKOru0
— Elektronická dálniční známka (@edalnice) December 1, 2020
Stát nevyužije e-shop s dálničními známkami, který vytvořili IT dobrovolníci. Musel by se celý předělat |
Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Dálniční známky budou kontrolovat policisté či celníci několika způsoby. K dispozici budou mít jednak mobilní aparáty, se kterými budou kontrolovat platnost kuponů přímo na dálnicích. Ke kontrole budou moci využívat i mýtné brány, které zbyly po předchozím mýtném systému.
Mám pocit déjá vu. Do tohoto projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí Taková situace hned první den je nepřijatelná. #dalnicniznamka @edalnice pic.twitter.com/o7TZIb4D8K
— Tomáš Petříček (@TPetricek) December 1, 2020
Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis. Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun. Celkově systém vyšel na 309 milionů korun.
Prodej elektronických dálničních známek měl dnes začít, ale státní e-shop nefunguje. Jak symptomatické pro tenhle stát. Za 300 milionů jsme dostali demoverzi. “Plné verze” se dočkáme, až se zase stát nebude řídit jako firma a ministr dopravy se bude věnovat plně jednomu resortu.
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) December 1, 2020
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Loni stát vybral 5,35 miliardy korun. Elektronické viněty fungují i v některých okolních zemích, například na Slovensku.