16. května 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Roadshow šéfa Českých drah: obletěl Curych či Londýn, nabízel dluhy dopravce

Šéf Českých drah Pavel Krtek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf Českých drah Pavel Krtek. | foto: Yan Renelt, MAFRA

PRAHA Do konce května počítají České dráhy s tím, že pošlou do světa dluhopisy za více než 300 milionů eur, což je v přepočtu 8,1 miliardy korun. Šéf státní firmy Pavel Krtek minulý týden obletěl několik evropských měst – Frankfurt, Curych, Vídeň a Londýn - kde cenné papíry tuzemského dopravce představoval investorům.

Jde o formu levné půjčky, která Českým drahám pomůže splatit část nepříjemných dluhů. Zejména uhradit peníze, které získaly vydáním starších dluhopisů v roce 2011. Ty jsou splatné právě nyní.

Rozdíl je v tom, že tehdy si dopravce půjčoval s úrokem 4,5 procenta. Teď by se mu mělo podařit investory nalákat i na horší podmínky, včetně delší doby splatnosti.

Emisi pro České dráhy podle zjištění serveru Lidovky.cz připravují bankovní ústavy Société Générale a Citibank. Aktuální zadlužení celé dopravní skupiny – včetně nákladní firmy ČD Cargo – činí zhruba 33 miliard korun. “Sekeru“ způsobil v minulých letech hlavně nákup moderních vlaků, na něž si musely dráhy půjčit – a to zejména prostřednictvím obligací, které tvoří větší část celkového dluhu firmy. ČD vydávají dluhopisy až dvakrát ročně.

„Potvrzuji, že Société Générale je pověřena potenciální dluhopisovou emisí Českých drah. Stejně jako v podobných případech podléhá tato transakce tržním podmínkám,“ popsal mluvčí banky Fanny Rouby.

Zároveň potvrdil informaci serveru Lidovky.cz, že se šéf Českých drah Pavel Krtek vydal na roadshow po Evropě, kde přesvědčoval zástupce pojišťoven, penzijních fondů či investičních divizí bank. Pro ně jsou dluhy Českých drah dobrým způsobem zhodnocení peněz.

„Investorská roadshow začala ve středu ve Frankfurtu, ve čtvrtek pokračovala v Curychu a Vídni a v pátek v Londýně,“ popsal mluvčí Société Générale Rouby. Sám generální ředitel drah Krtek se k věci odmítl vyjádřit s tím, že mu to pravidla připravované transakce neumožňují.

Dluhy ČD - zajímavé zboží

Je dobré zdůraznit, že dluhy železničního dopravce jsou pro investory velmi zajímavým zbožím. Nemají problém uložit peníze do dluhopisů třeba na deset a více let, i na nižší úrok. České dráhy jako státní podnik navíc platí za spolehlivého dlužníka. Mimo jiné i proto, že si minulý týden vysloužily od ratingové agentury Moody ́s vyšší hodnocení Baa2 se stabilním výhledem, což značí bezpečnou investici.

Pro dopravce jde také o dobrý obchod. Získá rychlé peníze za slušný úrok s dlouhou dobou splatnosti. Oficiálně však České dráhy nechtěly žádné informace o obligacích komentovat.

Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD.

„Emise dluhopisů se řídí velmi striktními pravidly příslušných bank a burz. S ohledem k našim povinnostem plnit tato přísná pravidla v současnosti nebudeme poskytovat žádné další informace. Učiníme tak až ve chvíli, kdy nám to bankovní a burzovní pravidla umožní,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Naposledy si podnik prostřednictvím obligací půjčil na jaře loňského roku. Zahraniční zájemci si nakoupili cenné papíry za 115 milionů eur (přes tři miliardy korun) a to za úroky v rozmezí 1,89 až 3,5 procenta se splatností až dvacet let.

Plánovanou vánoční nadílku dluhopisů však České dráhy na konci roku neuskutečnily. Mimo jiné kvůli rozjitřené atmosféře po prohrané arbitráži se Škodou Transporation týkající se zpožděné dodávky lokomotiv.

Loni České dráhy hospodařily se ztrátou 1,4 miliardy korun. Zhruba 700 miliony korun se na minusovém hospodaření podílelo vyplacení 1,2 miliardy korun kvůli prohranému sporu se Škodou. Půl miliardu podnik vydal na náklady za náhradní autobusovou dopravu v souvislosti s velkým počtem výluk na železnici a na mzdové náklady za přesčasy.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz