Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rozlište ‚hříšné‘ pumpy, žádají prodejci. Nedbalost není pančování

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Nedbalost bez vážných důsledků, nebo pančování či jiný zločin, který ochudil státní kasu na daních, případně může poškodit motor automobilu? Výsledky kontrol kvality pohonných hmot u čerpacích stanic mají hodně rozdílný dopad na řidiče nebo státní rozpočet, jenže řidiči v případě zveřejnění výsledků kontroly České obchodní inspekce závažnost prohřešku často nerozeznají. Prodejci pohonných hmot to chtějí změnit.

Česká obchodní inspekce v červenci našla různé nedostatky bezmála u každé dvacáté čerpací stanice. foto: Shutterstock

Stát by podle nich měl v chystané novela zákona zavést jasné rozlišování chyb ‚hříšných‘ pump podle kategorie závažnosti.

Pumpy Agip řidiči znali, ale co MOL? Pro Maďary to bude výzva, míní expert

O potřebě kategorizovat zjištěné nedostatky a porušení norem se mezi petrolejáři mluví už od roku 2011, kdy Česká obchodní inspekce (ČOI) začala zveřejňovat výsledky pravomocně skončených správních řízení a názvy konkrétních pump i jejich umístění.

Jde o jedno z nejúčinnějších opatření, která vedou k omezení prodeje nekvalitních pohonných hmot. Pro hříšníky je v lítém konkurenčním boji zveřejnění často větším trestem než vyměřená pokuta.

Laici ale ne vždy pochopí, o jak vážná porušení jde. Některá, například nedodržení takzvaného bodu vzplanutí u nafty o několik málo stupňů, nemusejí motor poškodit, vznikají spíše nedbalostí – v cisterně dodavatele nebo v nádrži čerpací stanice zůstal před doplněním nafty malý zbytek benzinu z předchozího závozu. Tyto případy jsou ze zjišťovaných nedostatků nejpočetnější.

Jiná porušení norem ale dokazují třeba vysoký podíl pančování nafty jinými a nezdaněnými oleji, což vyloženě ohrožuje motor vozu a svědčí o spáchání daňového podvodu. Podrobný popis zjištěného nedostatku však zájemci objeví až po hledání a prostudování dokumentu na stránkách inspekce.

„Tam si ale detaily dohledává málokdo. Nám jde o to, aby zákon umožnil už při veřejné prezentaci jednoznačné oddělení závažných porušení norem od těch vzniklých nedbalostí bez rizika pro řidiče,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), která sdružuje největší prodejce benzinu a nafty u nás.

Chyby jako barvy na semaforu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) začíná právě připravovat novelu zákona o pohonných hmotách a konzultuje možné změny legislativy i s profesními organizacemi. Kromě ČAPPO mimo jiné s Unií nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší distributory a prodejce pohonných hmot.

Šéf unie Ivan Indráček také podporuje zavedení kategorií zjištěných nedostatků. Stát by podle něj mohl ve veřejně dostupné databázi všech čerpacích stanic vyznačovat u konkrétních pump v prokázaných případech závažnost chyb třeba jakýmsi semaforem – barvami od červené po zelenou.

Čerpací stanice (ilustrační foto)

A nejen to. Stát by podle Indráčka i Louly měl zveřejňovat ve veřejné evidenci u pump i symbol, že dotyčná stanice byla kontrolována a žádné porušení norem nebylo zjištěno. Aby řidič věděl, kde se na kvalitu paliva může spolehnout.

Ministerstvo je ale v případě zavádění takových změn opatrné. Podle mluvčího resortu Františka Kotrby nelze v zákoně odrážet „momentální nálady a aktuální témata s jepičím životem či řešit ojedinělé specifické případy“.

U návrhu na zveřejňování pump, které prošly kontrolou bez závady, má ale MPO jasno.

„Znamenalo by nevhodnou konkurenční výhodu těch, kteří kontrolou úspěšně prošli, nad těmi, kteří podnikají na stejném trhu, ve stejném oboru a rovněž podnikají v souladu s požadavky zákona, mají jen tu nevýhodu, že u nich kontrola ještě z kapacitních důvodů kontrolních orgánů neproběhla, a tedy se nemohou veřejně pochlubit,“ uvedl Kotrba.

„To je zvláštní argument,“ oponuje Indráček. „Zrovna tak lze považovat za znevýhodňování na trhu, když se zveřejňují i pumpy, u kterých došlo jen k banálnímu pochybení,“ dodává. A uvádí příklad Estonska, kde mají řidiči snadný přístup k internetové databázi všech čerpacích stanic au každé je vyznačeno, zda byla, či nebyla kontrolována, kdy se tak stalo, případně je barevnými symboly rozlišena závažnost porušení norem.

Autor: