Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Šéf drah: Naše dluhy jsme nabízeli firmám, které spravují násobky českého HDP

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Minulý týden vydala ratingová agentura Moody’s zprávu, v níž oceňuje počin svého klienta, kterému pravidelně vystavuje „vysvědčení“ o tom, jak spolehlivý je dlužník. Tím klientem jsou České dráhy, které minulý týden prodaly dluhopisy v ceně 10,8 miliardy korun.

Šéf Českých drah Pavel Krtek. foto: Yan Renelt, MAFRA

Šéf železničního dopravce Pavel Krtek věří, že i toto nenápadné ocenění může ovlivnit to, jaký úrok dostane jeho společnost při budoucích půjčkách. Nyní je pro něj klíčové, že výše zmíněné peníze získaly České dráhy s velmi dobrým úrokem 1,875 procenta, což jim ročně uspoří kolem 200 milionů korun proti minulým dluhopisům.

Peníze firma použije nejen na splacení starších dluhů, ale ve hře jsou třeba i odkupy podílů v dceřiných firmách, které České dráhy stoprocentně nevlastní. V rozhovoru pro Lidovky.cz hovoří Pavel Krtek o tom, jak složitá jednání vedl s dluhopisovými investory či o tom, kdy firma dostane peníze z téměř dotaženého prodeje nádraží.

České dráhy prodaly dluhopisy nejlépe ve své historii. Získaly 10 miliard a ušetří

Lidovky.cz: Co byste před začátkem velkého dluhopisového obchodu považoval za dobrý výsledek?

Očekávali jsme úrok do dvou a půl procenta. Měli jsme souhlas od představenstva, dozorčí rady a řídícího výboru ČD prodat dluhopisy až do výše 450 milionů eur. Zároveň musím říct, že některé investory – často velké zahraniční fondy – zajímají zpravidla jen transakce od 500 milionů eur výše. Udělali nám v tomto případě trochu výjimku, což pro nás znamená ocenění.

Lidovky.cz: Neměl jste obavy, že investory ovlivní zprávy o loňském ztrátovém hospodaření či prohraném sporu se Škodou Transportation o dodávku lokomotiv?
Obavy jsme samozřejmě měli, a proto jsme se na otázky investorů připravovali. Všechny tyto věci jsme museli vysvětlovat, každému zvlášť. Že prohraná arbitráž se Škodou a náklady na výluky na tratích jsou mimořádné položky, které se netýkají naší běžné činnosti. V Londýně jsem se při představování našich dluhopisů setkal i se zástupci investičních fondů, které spravují majetek v hodnotě mnohonásobku hrubého domácího produktu Česka, pod správou mají třeba dva biliony dolarů.

Vlak pendolino Českých drah.

Lidovky.cz: Dávají vám tito finanční obři najevo, že vaše peníze nutně nepotřebují a musíte je pracně přesvědčovat?
Definitivně ano. Platí to zejména pro Londýn. Ve Vídni nebo v Curychu můžete setkání s investory uspořádat v hotelu a přijdou vám lidé z pěti investičních fondů. V Londýně musíte jet za nimi, ke každému zvlášť a hodinu vysvětlovat.

Lidovky.cz: Kdy vám bylo při vysvětlování opravdu horko? Čím vás zaskočili?
Mě vždy překvapuje, jak dobře jsou zástupci fondů připravení. Ptají se na náš obchodní model - co bude za pět a deset let, situaci vidí v souvislostech. Zároveň se nás nedívají jako na Českou republiku, ale v rámci celého regionu střední Evropy. Pozitivně vnímají osobní dopravu jako veřejnou službu. Zajímají je naše budoucí investice, zda budeme na trhu i za dvacet let.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Co vám nejvíce pomohlo při přesvědčování, aby vám půjčili peníze?
To, že nám agentura Moody ́s před pár týdny zvýšila rating ze stupně Baa3 na Baa2. Mluvili jsme o také tom, že řadu kauz jsme zdědili z minulosti a nejde o nové věci. Oceňují, že České dráhy jsou stoprocentně vlastněné státem, berou nás tím pádem jako menší riziko.

Lidovky.cz: Tvrdíte, že zájem investorů dvaapůlkrát převýšil hodnotu obligací, které jste se rozhodli upsat. Můžete to do budoucna nějak pozitivně ovlivnit další vaše dluhopisové obchody?
Může to mít vliv na dluhopisové emise jiných českých společností, nebo třeba i státu. Myslím, že jim náš obchod může pomoci. My budeme řešit další splatnost dluhopisů až v roce 2018, kdy bude třeba zaplatit tuzemskou emisi ve výši čtyř miliard korun. O další rok později budeme mít splatnou emisi eurobondů za 300 milionů eur (v přepočtu zhruba 8,1 miliardy korun – pozn. red.). To je daleko, na trhu budou jiné podmínky, jiné úrokové míry.

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Lidovky.cz: Dluhopisy představují cestu k levným penězům, ale pořád jde o zadlužování firmy. Jak dlouho počítáte s používáním tohoto nástroje?
Velké korporace dluhopisy standardně využívají. Vždy je potřeba refinancovat, a pokud tu bude naše společnost za 50 let, pořád bude pracovat s obligacemi. Ekonomika říká, že určité zadlužení je zdravé, protože cizí kapitál je vždy levnější než ten vlastní.

Lidovky.cz: Ale aktuální zadlužení 33 miliard, které má skupina České dráhy, zdravé příliš není.
V naší koncepci je snižování zadlužení od roku 2017. Tuto křivku ovlivnily už zmíněné výdaje za výluky i prohranou arbitráž. Nicméně trend platí. Úrokové náklady má nyní celá skupina České dráhy 1,3 miliardy korun za rok, což se nám nyní o něco sníží. Po upsání nových dluhopisů očekáváme úsporu na úrocích asi 200 milionů korun ročně. Prodej nádraží nám přinese navíc 3,31 miliardy korun, což je pro nás bonus. Pokud transakce proběhne, měly by se tyto peníze projevit v hospodaření za letošní rok.

PAVEL KRTEK

  • Studoval ČVUT, absolvoval francouzskou technickou univerzitu École Central Paris.
  • Začínal u výrobce cementu Lafarge, osm let působil v Unipetrolu (mj. jako finanční ředitel rafinerie Paramo v Pardubicích).
  • V roce 2010 nastoupil do společnosti AWT.
  • V únoru 2014 se stal členem představenstva ČD, od března byl náměstkem generálního ředitele pro ekonomiku a techniku.
  • Do čela ČD nastoupil na konci roku 2014.

Lidovky.cz: Obchod má klíčové souhlasy, naposledy jej posvětil řídicí výbor ČD. Kdy bude převod na státní Správu železniční dopravní cesty definitivně hotový a kdy vám za něj přijdou peníze?
Věc se musí vypořádat, nemovitosti musíte převést v katastru, změnu je třeba oznámit zaměstnancům 30 dnů předem. Peníze by měly přijít jednorázově ze státního rozpočtu. Placení je ve smlouvě stanoveno mezi šestým a třicátým dnem od převodu. Peníze očekáváme nejpozději ve třetí čtvrtině letošního roku.

Lidovky.cz: Máte přesně spočítáno, o kolik se vám převod vyplatí v porovnání se současným stavem, kdy nádraží spravujete sami?
Máme. Porovnávali jsme obě ekonomické varianty, tedy nádraží si ponechat nebo je prodat - bez započítání miliardových investic, které budou u nádraží potřeba. Rozdíl byl ve stovkách milionů korun ve prospěch řešení budovy prodat.

Nejdražší mašiny v Česku budou stát ještě víc. Škoda vymáhá další desítky milionů

Lidovky.cz: Z prodeje dluhopisů musíte v červnu zaplatit 300 milionů eur za obligace z roku 2011. Zbude vám tedy dalších zhruba 100 milionů – co s nimi?

Půjčujeme si jako skupina, musíme tedy pokrýt i potřeby dceřiných společností, jako je ČD Cargo. Ta musí letos splatit miliardu korun. Peníze z aktuálních obligací tedy můžou jít i na tyto dluhy, ale ještě to není dořešené. Je možné, že manažeři ČD Carga seženou na lokálním trhu výhodnější úrok, než je 1,875 procenta, který jsme nyní dostali my.

Lidovky.cz: Kam dál by mohly nově nabyté peníze zamířit?
Obecně můžu říct, že máme některé firmy, v nichž nedržíme sto procent. Tyto podíly bychom chtěli dokoupit. Pokud nejde o náš hlavní byznys, pak bychom mohli tyto firmy s velkým ziskem prodat, protože sto procent má vždy vyšší hodnotu.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH. Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdila.
  • Za minulého vedení ČD byl na stole návrh na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr však dozorčí rada ČD nakonec odmítla.
  • ŠT v arbitrážním sporu žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny či část kupní ceny.
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun. Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už v listopadu zaplatil dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů).
  • O plnění inflačního navýšení rozhodlo představenstvo drah v dubnu (753 milionů s DPH).
  • Nyní řeší zaplacení úroků z prodlení, které činí zhruba 21 milionů korun

Lidovky.cz: Uvažujete o tom, že byste peníze mohli použít i na nákup nových vlaků?

Koupit si vlak, to není jako pořídit si nové auto. Výběrové řízení trvá zhruba rok, dodání další dva. Investice, které jsou naplánované a podepsané, se nemění. Veškerá nová vozidla jsme už dostali v minulých měsících - jednalo se o vlaky InterPanter. V budoucích dvanácti měsících žádná nedostaneme. V tomto období dorazí pouze modernizované vagony, hlavně pro linku Praha - Berlín – Hamburk.

Lidovky.cz: Ve hře jsou tedy až vlaky ze tří velkých tendrů, které jste nedávno vyhlásili kvůli plánovaným soutěžím mezi dopravci o rychlíkové trati? Poptáváte 20 elektrických lokomotiv, 30 diseselových a 50 nových vozů.
Uvidíme, jaká bude situace po soutěžích na rychlíkové trati, nicméně museli jsme s tendry na nové vlaky začít už teď. Nepočítáme s tím, že bychom po roce 2019 uhájili sto procent trhu, ale třeba 80 procent ano. Chceme být zároveň ziskovější, chceme snížit náklady a zvýšit marže. Tendry na nové lokomotivy a vagony jsou vyhlášené.

Lidovky.cz: Deník Mf Dnes nedávno přišel s informací, že nastavení těchto tendrů, i s ohledem na data dodání nahrává tuzemskému výrobci Škoda Transporation. Vycházel z tvrzení jej ́ho konkurentů. Co si o tom myslíte?
Škoda Transportation vyrábí elektrické jednotky, ale ne dieselové. Nedělá ani nové vozy, provádí repasování. Firem, které mohou v tendrech uspět, je určitě mnohem více. Kvalifikační dokumentaci si převzalo více než deset firem, jsou to renomovaní evropští výrobci.

Lidovky.cz: Ministerstvo dopravy nedávno zveřejnilo možnost, že by nové vlaky nakoupilo samo a vítězným dopravcům je půjčovalo. Jak je tato varianta daleko?
Toto téma se probíralo před několika týdny na Asociaci krajů České republiky. Minulý týden byla schůzka na ministerstvu dopravy s tím, že některé linky může stát soutěžit tak, že pro ně vlaky nakoupí sám. Diskutovali jsme o potřebě zázemí, údržby, dep. Bylo to v informativní rovině.

Lidovky.cz: Kdy nejpozději byste vzhledem k vašim soutěžím na vlaky potřebovali znát od státu verdikt, jaký systém zvolí?
Čím dříve, tím lépe. Výhodou rámcových smluv v soutěžích je ale to, že počet vlaků, které bychom měli odebrat, je například nula až dvacet. Když v tendru na tratě neuspějeme, tak žádné soupravy nepotřebujeme. Anebo je možnost, že vyhrajeme a vlaky bude na konkrétní linku nakupovat stát.

Lidovky.cz: Pohnulo se něco ve sporu se Škodou Transportation ohledně prohrané arbitráže kvůli dodávce lokomotiv? Došlo k nějakým vyjednáváním o mimosoudním vyrovnání, která ale nebyla úspěšná. Co se bude dít dál?
Dali jsme v minulosti plnou moc advokátům, kteří měli poznatky k podání podnětu o možném spáchání trestného činu. K tomu nyní probíhají výslechy na policii.

Lidovky.cz: A co jednání o smírném řešení sporu? Na jaře jste doplatili zbylou částku z celkově prohrané sumy 1,2 miliardy korun.
Jednání se Škodou Transportation proběhla v lednu až dubnu, bylo jich asi dvanáct. K dohodě nedošlo. Po listopadovém verdiktu jsme podali dvě žaloby: na zrušení nálezu a na podjatost jednoho z rozhodců. S verdiktem nesouhlasíme. Nejsem právník, ale doufám ve zdravý rozum. Pak bychom neměli spor se Škodou Transportation prohrát. Není přece možné, aby dodavatel dostal prémii za pětileté zpoždění dodávek. České dráhy obecně pracují s těmi nejlepšími advokáty a ve sporech u obecných soudů máme v poslední době docela úspěch. Stejní advokáti, kteří pracují na sporu se Škodou, vyhráli několik důležitých soudních sporů s ÚOHS – například zrušení pokuty ve výši 25 milionů korun za údajné porušení zákona při dílčích úpravách jednotek Railjet, zrušení pokut za využívání lokomotiv Taurus a zejména zrušení pokuty ve výši 254 milionů korun za údajnou cenovou diskriminaci a vylučovací praktiky v železniční nákladní dopravě.

STANOVISKO ŠKODY TRANSPORTATION

  • Stále platí, že jsme ochotni s Českými drahami jednat a najít smírčí řešení sporu. To, že České dráhy uhradily doplatek ceny lokomotiv, vnímáme pouze jako technický krok.
  • Tento nešťastný letitý spor tím bohužel zatím nekončí, ale naše společnost je stále připravena vrátit se k jednacímu stolu a hledat cestu smírčího ukončení tohoto letitého sporu cestou dohody.
  • Spolupráce s Českými drahami si velmi vážíme a vždy jsme před sporem upřednostňovali dohodu a narovnání vztahů, a to platí stále.
  • Bohužel však musíme konstatovat, že jsme byli opakovaně s návrhy dohod odmítnuti.

    Lubomíra Černá, mluvčí společnosti
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...