Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Šéf ziskového klenotu končí. České dráhy ho nahradily mužem, kterého vyhodily z vedení

Ekonomika

  13:45aktualizováno  16:38
PRAHA - Ředitel jedné z nejvýnosnějších firem z rodiny Českých drah končí. Výzkumný ústav železniční (VUZ), pod nějž spadá zejména zkušební okruh ve Velimi, už nevede František Bureš. Vedení ČD jej v pondělí odvolalo. Ve stejný den zbavilo funkce v dozorčích radách dvou dceřiných firem také Pavla Krtka, před dvěma týdny odvolaného z pozice šéfa skupiny České dráhy.

Ve Velimi se zkoušel například první vodíkový vlak od společnosti Alstom. foto: Alstom

Bureš byl ve funkci téměř dva roky. „Když jsem přišel do práce, zavolal si mě předseda představenstva ČD Miroslav Kupec a oznámil mi, že jsem byl odvolán z funkce. Bez udání důvodu,“ potvrdil LN.  

Odvolaný František Bureš.

Na jeho pozici nastoupí podle informací LN Martin Bělčík. Jde o manažera, kterého před necelými dvěma týdny odvolala dozorčí rada Českých drah z nejužšího vedení, tedy z představenstva.

„Tyto změny, které jsou v souladu se smlouvami o výkonu funkcí v představenstvu ČD, navazují na nedáno provedené změny v představenstvu mateřské společnosti, kdy odvolaní členové nyní odcházejí také z dozorčích rad plně vlastněných dceřiných společností,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Kromě Františka Bureše nedobrovolně skončil také další člen představenstva VUZ Antonín Blažek.

Šéfem na pár měsíců. Dráhy vytáhly manažera ‚z klobouku‘, aby mohly fungovat

Na stejném zasedání došlo také k formálnímu odvolání Pavla Krtka, už dříve zbaveného pozice šéfa skupiny České dráhy, z dozorčích rad dvou dceřiných firem ČD Cargo a DVI.

Ziskový drážní klenot

Další odvolání Krtka

Bývalý šéf Českých drah (ČD) Pavel Krtek byl v pondělí odvolán z dozorčích rad ČD Cargo a Dopravního vzdělávacího institutu (DVI). Změny zasáhly i další dceřiné firmy státního dopravce. Rozhodlo o tom představenstvo státního podniku, informoval mluvčí ČD Radek Joklík.

Krtek po svém odvolání z pozice předsedy představenstva odmítl nabízený post místopředsedy. Představenstvo podle mluvčího řešilo zastoupení ve firmách, ve kterých ČD drží 100procentní podíl. Navazuje tak na změny ve vedení mateřské společnosti, odkud byli odvolání vedle Krtka také Martin Bělčík a Ludvík Urban, kteří dnes kvůli tomu skončili v dozorčí radě ČD-Informační systémy.

Pro skupinu ČD je Výzkumný ústav železniční vysoce strategickým podnikem, jeho loňský čistý zisk dosáhl bezmála 153 milionů korun.

Sídlí v pražské Novodvorské ulici, ale jejím srdcem je zkušební centrum ve Velimi se dvěma okruhy. Jde o málo známou, ale nesmírně důležitou společnost, která provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či zmíněných okruzích. Velim patří mezi nejuznávanější areály svého druhu v Evropě.

Mezi zákazníky paří velké firmy jako Stadler, Škoda Transporation či Siemens.

Výše zmínění manažeři se nestřídají poprvé. V prosinci roku 2016 byl z představenstva ČD odvolán František Bureš a do vedení ČD zasedl Martin Bělčík. Prvně jmenovaný pak nastoupil do vedení VUZ. Nyní se situace opakuje: Bělčík vynuceně odešel z představenstva ČD a nově získal pozici ředitele VUZ.

Personální třesk v ČD

V posledních měsících jsou změny na vedoucích pozicích ve skupině České dráhy s nadsázkou na denním pořádku.

Inicioval je především ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který nebyl například spokojený s přípravou na liberalizaci železničního trhu a pronikání soukromníků na trh. Stejně tak mluvil o chystání firmy na příchod moderních technologií a potřebě mít ve vedení skutečné experty.

Ťok nejprve nechal v červenci převolit dozorčí radu s tím, že má za úkol vybrat nové vedení ČD. K tomu došlo o dva měsíce později. Trochu překvapivě dozorčí rada rovnou a bez soutěže jmenovala Miroslava Kupce, někdejšího šéfa pražských vlakových dep, jako nového předsedu představenstva. Odvolán byl předseda představenstva Pavel Krtek.

Bylo to překvapení: ministr totiž opakovaně hovořil o tom, že na celé představenstvo bude vyhlášeno výběrové řízení.

Vybírat v soutěži se ale podle všeho budou pouze tři jména. Dosavadní členové Miroslav Kupec a Michal Štěpán (má na starosti osobní dopravu), o svá místa v představenstvu zřejmě nebudou muset znovu usilovat.

Autor: