Úterý 26. ledna 2021svátek má Zora -3 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Šéf ŘSD Kováčik rezignoval po třech měsících ve funkci, končí kvůli zdravotním důvodům

Šéf ŘSD Pavol Kováčik. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf ŘSD Pavol Kováčik. | foto: ČTK

PRAHA Pavol Kováčik v pátek skončil ve funkci generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Organizaci zatím povede současný ředitel úseku výstavby Radek Mátl. Kováčika z funkce na jeho žádost uvolnil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), Kováčik odstoupil ze zdravotních důvodů.

V pátek to oznámilo ministerstvo dopravy, Kováčik byl ve funkci od května, kdy nahradil odvolaného Jana Kroupu. Ministerstvo zároveň zahájilo reorganizaci státní příspěvkové organizace ŘSD, která by se do tří let měla stát podnikatelským subjektem.

„Pan Mátl pracuje na ŘSD patnáctým rokem a do detailu zná připravované stavby, ale hlavně všechna úzká místa jejich přípravy. Konzultovali jsme s ním i legislativní změny, které povedou k podstatnému zjednodušení a zrychlení přípravy staveb dálnic a silnic,“ uvedl Kremlík.

Mátl by měl podle Kremlíka pokračovat v nastavené práci, která by měla vést k rychlému dokončení modernizace dálnice D1, dostavění dálniční sítě v Česku a výstavbě obchvatů měst a obcí.

Kováčik byl jmenován do čela ŘSD na začátku května, tři dny po nástupu Kremlíka do funkce ministra dopravy. Nový ministr si od něj sliboval především zintenzivnění a urychlení dopravní výstavby. Dalším jeho úkolem bylo zefektivnění řízení dopravního provozu při krizových situacích. Kováčik předtím působil mimo jiné jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

Cílem je efektivní podnik pro výstavbu

Ministerstvo v pátek také uvedlo, že začalo s transformací ŘSD, které by se v horizontu minimálně tří let mělo stát podnikatelským subjektem. Stát si od toho slibuje, že státní organizace bude po přeměně lépe přizpůsobená tržnímu prostředí, což by mělo vést ke zrychlení dopravní výstavby. Podle Kremlíka by se transformace měla uskutečnit s co nejmenším počtem legislativních změn. „Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ dodal.

Ministerstvo nyní chce vybrat přesnou podobu transformace, kterou na podzim představí vládě.

V Česku je nyní rozestavěno téměř 40 dálnic a silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V ČR je v provozu 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů první třídy.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...

Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek
Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek

V redakci jsme měli možnost otestovat dva nové chleby Odkolek. Mají vysoký podíl žitné mouky a nádherně propečenou kůrku, která láká k ochutnání už...