Sobota 6. června 2020svátek má Norbert 18 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Šéf SkyEurope: Wizz Air přistává na poli

Wizz Air | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Wizz Air | foto: Krumphanzl Michal ČTK

PRAHA Na pražském letišti odstartoval souboj nízkonákladových aerolinií. Nováček na trhu, maďarský Wizz Air, chce z pozice jedničky vytlačit slovenskou leteckou společnost SkyEurope. Obě firmy se utkají o každoročně rostoucí skupinu "nízkonákladových" cestujících. Těch bylo loni v Praze téměř tři miliony.

Tržní podíl takzvaných low-cost dopravců v Praze vzrostl z necelých deseti procent v roce 2003 na loňských 23 procent. Počet jejich cestujících se od té doby zvýšil více než čtyřikrát. "Chceme mít letos podobná čísla a nadále zůstat jedničkou," řekl  šéf SkyEurope Jason Bitter. Společnost chce na léto rozšířit síť letů z Prahy do západní Evropy, naopak spoje z Vídně a Bratislavy zřejmě zredukuje.

Wizz Air, který dnes z Prahy vypravil své první lety, nechce zůstat pozadu.

"V Praze jsme na cestě k tomu, abychom se v příštím roce stali vedoucí nízkonákladovou leteckou společností v České republice," uvedl generální ředitel firmy József Váradi.

Wizz Air

Wizz Air hodlá od léta zřídit v Praze svou jedenáctou základnu, což zjednodušeně znamená, že tu letadla budou zůstávat přes noc. Praha se stane domovským letištěm pro dva stroje Wizz Airu, SkyEurope mají na Ruzyni čtyři letouny. Wizz Air do svého letového řádu zařadil téměř stejná města jako SkyEurope.

Oba šéfové si dnes na dálku vyměnili několik slovních "špílců". "Oni nelétají na letiště, která jsou blízko měst," uvedl Bitter na adresu Wizz Airu. S nadsázkou dodal, že konkurenční letadla přistávají na poli. "Myslím si, že jde o propagandu SkyEurope, že některá letiště jsou klíčová," reagoval Váradi. "Létat podle letového řádu je pro ně sen," nedal se Bitter.

SkyEurope má finanční problémy, Wizz Air je prý ziskový
Podle šéfa Wizz Airu existují dva druhy leteckých společností. Ty, které prodělávají a musejí shánět peníze na finančním trhu, a ostatní. "Náš vývoj není závislý na kapitálovém trhu," uvedl Váradi s tím, že společnost je již třetím rokem v řadě v zisku. Ověřit jeho slova nelze, neboť Wizz Air výsledky nezveřejňuje.

Naopak s akciemi SkyEurope se obchoduje na burze a jejich finanční problémy jsou dobře známé. Firma od svého založení před šesti lety dosud nevykázala zisk. Podle předběžných výsledků za minulý finanční rok dosáhla čistá ztráta téměř 60 milionů eur.

Jak uvedl vrchní ředitel financí a korporátních služeb Letiště Praha Petr Vlasák, obor nízkonákladové dopravy se bude na letišti dále rozvíjet.

"Je to segment, který dále poroste, ale v dlouhodobém horizontu poroste letecká doprava jako celek," řekl. "V Praze je prostor pro všechny typy dopravců, je to otázka preferencí cestujících," dodal.

,
Premium

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Krize ho přišla na miliony. „Teď musíme hlavně bojovat a přežít.“ Vláda... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Premium

Fotbalový bohém Fenin: Jsem jájínek, ale ne troska

Martin Fenin | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Slýchává, jak promarnil svůj talent, on naopak namítá, že toho prožil tolik, co za třicet životů. Bohém Martin Fenin se...

Premium

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Peugeot 206 a Renault Clio | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...