31. července 2014 14:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sesunuté svahy i zatékání do mostu. Dálnice u Tábora má vady

Dopravní spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlí a zkvalitní nový, pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3, který byl 27. června slavnostně otevřen v Plané nad Lužnicí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlí a zkvalitní nový, pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3, který byl 27. června slavnostně otevřen v Plané nad Lužnicí. | foto: ČTK

PRAHA Silničáři našli vady na novém úseku dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, který se pro řidiče otevřel loni v létě. Na části trasy se sesouvají svahy a do mostu přes Koberný rybník prosakuje voda, která pak vzlíná k vozovce.

Stát dosud úsek od stavebních firem do správy nepřijal a kvůli zjištěným vadám se tak v nejbližší době ani nestane, řekl ministr dopravy Antonín Prachař. Nedostatky stát reklamoval, nicméně zhotovitel je zatím nenapravil, potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Odpovědnost za stavbu, na které se pracuje od roku 2008, podle něj nese sdružení společností Strabag, Eurovia, Metrostav a Inžinierské stavby Košice.

Most na D3 přes KOberný rybník

Most na D3 přes KOberný rybník

Problém se zatékáním do mostu může nastat především v zimním období. V objektu jsou vytvořeny vzduchové kapsy, které se plní vodou. V zimě pak tato voda zmrzne a namrzá od ní i vozovka na mostě, což je riziko pro řidiče. Při teplotách pod bodem mrazu je tak z důvodu bezpečnosti nutné snížit povolenou rychlost.

Otevřením nového úseku se prodloužila jihočeská část D3 na 42 kilometrů v úseku Nová Hospoda - Veselí nad Lužnicí. Stavba za více než deset miliard korun má odvést provoz z přetížené silnice procházející Planou nad Lužnicí, Sezimovým Ústím a Soběslaví.

Soud kvůli průtahům

Nejpravděpodobnější variantou opravy je odfrézování současného povrchu a pokládka nového silničního krytu. Konkrétní způsob opravy ale musí podle ŘSD navrhnout zhotovitel.

Kromě sporů o opravu čeká ŘSD pravděpodobně soudní spor o výši pokuty za to, že stavební společnosti nedodaly hotovou dálnici včas. Při zahájení prací v říjnu 2008 se předpokládal termín dokončení v červnu 2011, reálně se ale stavba do provozu dostala až o dva roky později.

Za část tohoto zpoždění je odpovědný investor, ale část připadá i na stavební firmy, a ŘSD tak předpokládá, že bude penále za zpoždění po zhotovitelích vymáhat, uvedl Studecký. Kolik peněz bude ředitelství po stavebních firmách požadovat, ale zatím není jasné. Celkovou sumu ŘSD stanoví poté, co stát převezme kompletní stavbu včetně všech jejích součástí.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz