25. září 2009 15:53 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Škoda testuje svou novou lokomotivu v provozu, podívejte se

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 11Diskuse
Nová škodovácká lokomotiva je testována na trati do Lichkova. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová škodovácká lokomotiva je testována na trati do Lichkova. | foto: Zelpage.cz

LETOHRAD Plzeňská Škoda Transportation začala v provozu testovat prototyp své nové moderní lokomotivy Škoda 109E. Stoj, jekož design je stejně jako u škodováckých tramvají 13T dílem studia Porsche, jezdí na nově zrekostruované trati mezi východočeských Letohradem a Lichkovem.

Na probíhající testovací jízdy upozornil železniční server Zelpage.cz. Vícesystémová lokomotiva, kterou Škoda vyvinula pro České dráhy, zatím nejezdí vlastní silou, ale je tažena starší lokomotivu, zatímco z druhé strany je k ní připojen měřící vůz výzkumného ústavu kolejových vozidel.

Podle serveru Zelpage.cz měří technici na jednom podvozku mezinápravové tlaky v obloucích. Jelikož nově eletrifikovaná trať k polským hranicím není tolik vytížená, nebyl problém pro testovací jízdy zařídit hladký průjezd celým úsekem bez zastavení či zpomalení.

Nová škodovácká lokomotiva je testována na trati do Lichkova.

Nových třísystémových lokomotiv nakoupí České dráhy celkem 20. Zatím ji konstruktéři i železničáři ověřovali na zkušebním okruhu ve Velimi.


Unikátní konstrukce
Lokomotiva, jejíž ojedinělá konstrukční řešení mají evropské patenty, je určena pro provoz na tratích koridorů v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku a umožní plynulý přechod mezi různými železničními systémy sousedních států.

Video z rychlostních zkoušek na okruhu ve Velimi

Pro napájení z troleje využívá střídavé napětí 25 kV/50 Hz nebo 15 kV/16,7 Hz nebo 3 kV stejnosměrných. Mají se pohybovat po celé střední Evropě a dosahovat dvousetkilometrové rychlosti. Podle dřívějšího vyjádření vedení ČD se má cena jednoho vozu pohybovat od 100 do 150 milionů Kč.

Už v prosinci 2006 prošla lokomotiva prvními úspěšnými testy. Skelet úspěšně absolvoval pevnostní statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. Získala certifikát pro vysokorychlostní vozidla údajně jako první lokomotiva v Evropě. Na testy na zkušební trati v Cerhenicích u Prahy dohlíželi experti z VÚKV Praha, německé DB Systemtechnik a ČD. Konstrukce skříně byla schválena německým drážním úřadem EBA.



Škodovka zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku 20 třísystémových lokomotiv pro ČD v roce 2004. Zákazník obdrží všechny vozy do roku 2010. Odběratel posunul původní termín dodávek o rok kvůli tomu, že řešil nejvhodnější subdodávky hlavně zabezpečení vozů.

Lidovky.cz
  • 11Diskuse