22. května 2009 12:43 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Slamečka chce urychlit vyvlastňování

Dálnice D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice D1. | foto: Igor Šefr ČTK

PRAHA Nový ministr dopravy Gustáv Slamečka chce urychlit vyvlastnění pozemků pro dálnice a omezit dosavadní dlouholeté spory mezi státem a majiteli pozemků. Ministr předloží poslancům novelu zákona o vyvlastnění, která má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.

"Měla by se oddělit možnost stavby od finančního vyrovnání," uvedl Slamečka dnes v rozhovoru pro ČTK.

Podle dosavadní praxe stát nabízí majitelům vyvlastňovaných pozemků takzvanou úřední cenu. Ta se vlastníkům často nelíbí a pokud se spor dostane až k soudu, stát musí s vyvlastněním čekat na definitivní verdikt a výstavba nových úseků silnic se opožďuje a prodražuje. Nejznámějším případem byl dlouholetý spor státu a statkářky Ludmily Havránkové o pozemky pro D11 u Hradce Králové.

S podobným nápadem jako Slamečka přišel před dvěma lety bývalý náměstek z MD Jiří Hodač. Podle něj měla novinka mimo jiné omezit spekulativní nákupy pozemků.

Sám Slamečka považuje celou záležitost za citlivou; chystá proto na nejbližší dobu podrobné konzultace s poslanci. "Pokud bychom to náležitě nevysvětlili, tak bychom asi nebyli úspěšní," řekl.

Slamečka je pro, aby dálnice stavěli soukromníci

S problematikou pozemků souvisejí i takzvané projekty PPP (Public Private Partnership), v jejichž rámci by do silnic a dálnic investovaly soukromé firmy. Slamečka řekl, že je jim "obrovsky nakloněn", podle něj však není reálné, aby Česko spustilo PPP v jejich čisté formě, tedy že by stát předal soukromé firmě již připravené pozemky.

"My jsme připravili systém jiný, kde bychom chtěli dát soukromému investorovi možnost, aby pozemky vykupoval," řekl ministr. To si však žádá změnu silničního zákona, jehož novela je údajně nyní v parlamentu v závěrečné fázi projednávání. Jako první se má v rámci PPP stavět část dálnice D3 v jižních Čechách, tendr by rád Slamečka vypsal ještě během svého působení v úřadu.

Chybějící peníze by měl zaručit zákon

Slamečka se vrátil i ke své prezentaci v rozpočtovém výboru, podle které bude příští rok chybět na dopravní stavby přes 50 miliard korun. Finanční problémy se údajně nakupily z minulých let a příští rok budou kulminovat. Ministr proto bude žádat vládu o zvýšení příspěvku ze státního rozpočtu alespoň o 30 miliard. Nyní má fond dopravy slíbeno 36 miliard.

"Já jsem ta čísla ministrovi financí (Eduardu) Janotovi prezentoval, myslím, že je vnímal, a dostali jsme ubezpečení, že se tím bude ministerstvo financí zabývat," řekl.

Ideálním řešením nedostatku peněz v dopravě by byl údajně zákon, který by fondu dopravy garantoval po několik let alespoň 45 miliard korun ze státního rozpočtu. "Ale nedovedu si představit, že by to dokázala úřednická vláda protlačit parlamentem," uzavřel Slamečka.

ČTK

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.