9. června 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Slováci dostali posledního 'elefanta'. Škoda dokončila zakázku za dvě miliardy

Elektrické soupravy 671 pro slovenské dráhy vycházejí z modelu 471 známého v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Elektrické soupravy 671 pro slovenské dráhy vycházejí z modelu 471 známého v... | foto: Škoda Vagonka

OSTRAVA/BRATISLAVA Škoda Vagonka dokončila svoji největší zakázku pro slovenské dráhy. Dodala poslední z devíti patrových souprav, které si tamní dopravce objednal především pro příměstské linky. Jde o vlaky vycházející z modelu City Elefant, který jezdí i po českých kolejích.

Obchod má hodnotu přesahující dvě miliardy korun. Poslední elektrický vlak dorazil podle informací serveru Lidovky.cz na Slovensko začátkem dubna a zapojil se do ostrého provozu.

„Prvního dubna jsme soupravu předali v Nových Zámcích a v současnosti slouží v okolí Bratislavy,“ popsal obchodní ředitel Škody Vagonka Ivo Gurňák. Tento ostravský podnik patří do skupiny Škoda Transportation.

Soupravy s označením 671, složené ze tří vozů, si Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala před dvěma lety. Nejprve jeden vlak, o několik měsíců později pak dopravce využil opci na dalších osm strojů.

Elektrické soupravy 671 pro slovenské dráhy vycházejí z modelu 471 známého v...
Elektrické soupravy 671 pro slovenské dráhy vycházejí z modelu 471 známého v...

Slováci se tak rozhodli poté, co jim Evropská komise kývla na projekt modernizace příměstské vlakové a regionální dopravy v hodnotě 170 milionů eur.

„K uplatnění opce došlo vzhledem ke krátkým termínům dodání vlaků. První vozy mají být dodány na podzim 2014, poslední v říjnu 2015,“ popsala před necelými dvěma lety mluvčí slovenských drah Jana Morháčová.

K dokončení kontraktu došlo o několik měsíců dříve. Vlaky měly podle původního záměru zamířit hlavně na příměstské linky v okolí Trenčína, Žiliny a Košic.

Soupravy vycházejí mimo jiné ze staršího dvoupodlažního modelu 471 známějšího pod označením City Elefant.

Železniční společnost Slovensko si jeho novější verzi objednalo poprvé už v roce 2010. Během dvou let směřovalo na východ deset souprav. V roce 2013 pak následovala další smlouva na výše zmíněnou zakázku - devět kusů stejného modelu.

Celkem ZSSK za vlaky ze Škodovky utratí 4,6 miliardy korun.

 

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky