6. prosince 2011 14:47 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Solární vlak? Čeští studenti navrhli dvě verze

Vlak- ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlak- ilustrační foto. | foto: Vojtěch ŠeredaLidové noviny

PARDUBICE Na Dopravní fakultě Univerzity Pardubice vznikly dvě studie zabývající se solárním pohonem železničních vozidel. Jedna se věnovala přímému napájení vlaku pomocí fotovoltaických článků, druhá zkoumala možnost nabíjení akumulátorů v koncových stanicích dráhy.

Informovala o tom mluvčí univerzity Valerie Wágnerová a Ladislav Mlynařík z katedry elektrotechniky Dopravní fakulty.

Student Dopravní fakulty Jaroslav Tichý se ve své diplomové práci věnoval tématu využití fotovoltaických článků k přímému napájení železničních vozidel. Vznikla projekční studie vozidla, které je poháněno synchronním motorem s permanentními magnety.

ČTĚTE TAKÉ:

Ladislav Mlynařík s kolegou zkoumali možnosti využití solární energie pro regionální železniční tratě. Navrhli systém, který se skládá ze solárních zdrojů s vyrovnávacími akumulátory v koncových stanicích dráhy a z elektrických akumulátorových čtyřnápravových vozů pro 80 sedících cestujících pro kratší trasy.

"Provozní režim předpokládá dvouhodinový interval mezi spoji, přičemž vždy 30 minut bude využito na jízdu a 30 minut pro nabíjení vozového akumulátoru v koncové stanici," uvedl Mlynařík. Ve srovnání s vozy se spalovacím motorem by podle něj solární energie mohla ušetřit až 35 procent provozních nákladů.

Diplomová práce Jana Tichého získala cenu společnosti Siemens, která na ní spolupracovala, a Fóra průmyslu a vysokých škol. Studii Ladislava Mlynaříka a jeho kolegy zase finančně podpořila společnost ČEZ Zelená energie.

Lidovky.cz, ČTK