27. února 2018 12:19, aktualizováno  12:39 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Soud dovolil německým městům zakázat diesly. Zlevní auta na naftu v Česku?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 14Diskuse
Výfukové plyny z dieselového auta. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výfukové plyny z dieselového auta. | foto: Shutterstock

BERLÍN Řidiči musí počítat se zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. První omezení jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohla přijít už letos. Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se do budoucna mohou týkat až několika desítek měst. Očekává se, že verdikt bude mít dramatické dopady nejen na Německo.

Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým zemím Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím dnes vyslovil souhlas i správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Jak Düsseldorf, tak Stuttgart nyní s přihlédnutím na přiměřenost opatření musí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově by jejich součástí měly být i zákazy jízdy týkající se všech osobních naftových aut s výjimkou těch, které splňují nejnovější emisní normu Euro 6.

27.února 2018 v 12:38, příspěvek archivován: 27.února 2018 v 13:07

German cities can ban older diesel cars to cut pollution https://t.co/JG4KqsLBzQ

„My jsme v každém případě šťastní a spokojení,“ řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. „Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch,“ je přesvědčen. Dnešek považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.

Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace oxidu dusičitého. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě osobní dieselová auta, přitom mají dodržovat už od roku 2010.

Dopady verdiktu budou zřejmě dalekosáhlé. Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mají podle Resche zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 mají přijít s odstupem ve druhé polovině příštího roku. Ve spolkové republice je celkem registrováno kolem 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusí.

27.února 2018 v 13:00, příspěvek archivován: 27.února 2018 v 13:08

„Wir kämpfen nicht gegen den #Diesel, sondern für saubere Luft“: Statement von Jürgen #Resch bei @welt zum #Bundesverwaltungsgericht Urteil zu #saubereLuft #Dieselfahrverbot #Abgasskandal https://t.co/mov4EENbIR

ČTK
  • 14Diskuse




Najdete na Lidovky.cz