18. června 2019 9:56, aktualizováno  13:50 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Soud EU uznal rakouskou stížnost na chystané německé mýtné. Je diskriminační pro zahraniční řidiče

Mýtná brána. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtná brána. | foto:  František Vlček, Lidové noviny

Lucemburk Soudní dvůr Evropské unie v úterý uznal stížnost Rakouska na chystané německé dálniční poplatky pro osobní automobily. Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem. Zavedení mýtného pro osobní auta ve stávající podobě je ze stolu, řekl německý ministr dopravy po verdiktu soudu EU. Nevyloučil, že vzejde nový návrh.

„Mýtné na osobní automobily je tak v této formě bohužel ze stolu,“ řekl ministr Scheuer. Zpoplatnění dálnic po vzoru ostatních zemí však politik z bavorské strany CSU nevzdává a na ministerstvu zřídil pracovní skupinu, která o má o projektu jednat ještě dnes. „Dnešním dnem diskuse není u konce,“ řekl. Poznamenal, že verdikt soudu EU byl „překvapivý a politováníhodný“. Německo se svou nejrozsáhlejší dálniční sítí v Evropě patří mezi několik málo zemí, kde se za průjezd nic neplatí.

Němci přitom chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října příštího roku. Německá vláda však u soudu narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče.

Připojení k žalobě na Německo zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Kritikům od počátku vadilo, že německé dálniční poplatky měly fakticky hradit jen zahraniční řidiči.

Rakousko napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta v roce 2017. Vídeň poukazovala na diskriminaci, což nyní unijní soud se sídlem v Lucemburku uznal.

„Soudní dvůr úterním rozsudkem konstatuje, že poplatek za využívání pozemních komunikací v kombinaci se slevou na dani z provozu motorových vozidel, kterou mohou uplatnit vlastníci vozidel registrovaných v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti a porušení zásad volného pohybu zboží a služeb,“ uvedl v úterý unijní soud.

Generální advokát unijního soudu Nils Wahl přitom v únoru konstatoval, že o diskriminaci nejde a doporučil, aby soudci rakouskou žalobu zamítli.

Oficiálně by platili všichni, fakticky jen cizinci

Německo v roce 2015 přijalo právní rámec pro zavedení poplatku za užívání spolkových silnic, tedy v zásadě komunikací první třídy, a dálnic. Poplatky za osobní auta chtělo původně zavést letos, ale kvůli soudnímu sporu muselo opatření odkládat. Zahraniční motoristé měli platit jen za užívání dálnic.

Fakticky by ale mýtné podle stávající úpravy platili jen zahraniční řidiči. Majitelům aut registrovaných v Německu by se totiž o zaplacenou částku snížila daň z motorových vozidel.

Výše německého mýtného by se lišila v závislosti na objemu motoru a množství emisí, jak je tomu už nyní u nákladních automobilů. Cena desetidenní elektronické dálniční známky se pohybovala v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun). Nejdražší roční mýtné by přišlo na 130 eur (3320 korun).

Informace k mýtnému:

  • Německo v roce 2015 přijalo zákon o zavedení mýta na spolkových silnicích, tedy především na dálnicích. Dálniční poplatky pro osobní auta schválil parlament v březnu 2017, původně se měly začít vybírat od roku 2019. Po bouřlivé diskusi byl termín odložen a mýtné se má v Německu začít vybírat v říjnu 2020. Provozováním chystaného systému elektronického mýta pro osobní automobily byla loni pověřena rakouská společnost Kapsch spolu s německým pořadatelem koncertů a prodejcem lístků CTS Eventim.
  • Poplatky by měli platit majitelé osobních a obytných aut. Vyhnou se jim asi majitelé motocyklů, elektroaut nebo vozů pro handicapované.
  • Majitelé aut registrovaných v Německu mají platit za použití dálnic i silnic prvních tříd, poplatek se jim ale vrátí, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi mají získat dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.
  • Majitelé aut registrovaných v zahraničí mají platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.
  • Řada evropských zemí, především ze sousedství, Berlín kvůli uvedenému schématu kritizovala. Podle nich je mýtné nastaveno diskriminačně, Rakousko kvůli tomu podalo u Soudního dvora Evropské unie na Německo dokonce žalobu. Důvodem bylo to, že mýtné mají fakticky platit jen zahraniční řidiči. Žalobu zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Rakouskou žalobu u soudu podporovalo Nizozemsko. Soudní dvůr EU dnes uznal stížnost Rakouska na chystané německé mýtné pro osobní automobily. Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem.
  • Záležitostí se v minulosti zabývala také Evropská komise, která se v květnu 2017 rozhodla ukončit řízení, které s Německem kvůli plánu na mýtné pro osobní auta vedla od roku 2015. Německo podle komise přijalo potřebné změny pravidel, a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti.
  • Německá vláda si slibovala čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur (12,8 miliardy korun), které chtěla použít na investice do budování silnic. Někteří odborníci to ale zpochybňovali a tvrdili, že systém může být i ztrátový.
  • Poplatek by se měl lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Majitelé dieselových vozů mají zaplatit v průměru výrazně více než majitelé benzínových aut. Desetidenní poplatek se má pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (179 až 1277 korun). Nejdražší roční mýtné má přijít na 130 eur (3320 korun). Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné vyjít na 100 eur (2554 korun).
  • Roční mýtné má být možné koupit kdykoliv během roku. Platit má následujících 12 měsíců.
  • Dálniční známka má být elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.
  • Kontrola dálničních známek se má uskutečňovat digitálně pomocí srovnání poznávacích značek vozů zaznamenaných na dálnici s databází aut, za které bylo zaplaceno mýtné.
ČTK

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY DODAVATELŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 45 000 - 55 000 Kč