5. května 2017 11:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

‚Nedokázali říct, co po nás chtějí‘. Soud smetl žalobu Italů na České dráhy

Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | foto: Lidové noviny

PRAHA Firma Grandi Stazioni prohrála první z bitev, v nichž se pokouší domoci se 776 milionů, které na české železnici žádá kvůli loňskému „vyhazovu“ z pražského hlavního nádraží. Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl její listopadovou žalobu vůči Českým drahám, bývalému vlastníkovi největší stanice v zemi. Italská společnost se může proti verdiktu odvolat. K věci se však odmítla vyjádřit.

Zároveň soud „nechal žít“ žalobu Grandi Stazioni proti Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), současnému vlastníkovi pražského hlavního nádraží. U ČD vyhodnotil právní nárok jako neodůvodněný a ne zcela pochopitelný.

„Firma Grandi Stazioni požadovala po Českých drahách, Správě železniční dopravní cesty a České republice náhradu finančních prostředků, které údajně proinvestovala v rámci rekonstrukce pražského hlavního nádraží. Přes výzvu soudu k opravě však nedokázala dostatečně srozumitelně formulovat, čeho že se touto žalobou domáhá konkrétně na Českých drahách. Soud tak žalobu ve vztahu nám odmítl pro nesrozumitelnost a neurčitost,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Firma Grandi Stazioni se k věci rozhodla mlčet. „ Bez komentáře. Děkuji,“ vzkázal její český jednatel Andrea Odoardi.

Italové si loni neúspěšně nárokovali prodloužení nájemní smlouvy na hlavním nádraží o dalších 30 let. Žalobou si řekli o 776 milionů korun, tedy peníze utracené za rekonstrukci. Podali ji na Správu železniční cesty a České dráhy. Tedy na současného i bývalého majitele největší vlakové stanice v zemi.

Vestibul a pokladny na hlavním nádraží v Praze.
Express Slovenská strela slaví 80. výročí. České dráhy vyzdobily novým nátěrem...

Ještě loni zaplatila SŽDC společnosti Grandi Stazioni 565 milionů, tedyjen část požadované sumy. Jedním z důvodů bylo to, že developer do požadované částky započetl i položku týkající se nádraží v Karlových Varech.

Přetahovaná o velké peníze začala poté, co SŽDC loni v říjnu odmítla investorovi prodloužit nájem o dalších třicet let. Podle ní by bylo nutné vybrat nového správce stanice v soutěži, ne prodloužit smlouvu automaticky tomu stávajícímu. Italové navíc nestihli opravit historickou část nádraží, což byl jeden z jejich závazků. Rekonstrukce se dočkala jen odbavovací hala a část fasády.

SŽDC převzala loni v létě většinu tuzemských nádraží od Českých drah. Původně její vedení kalkulovalo s možností, že firmě Grandi Stazioni nemusí podle znění dané smlouvy vyplatit ani korunu odstupného. Tuto možnost ale později zavrhlo.

mipMichal Pavec

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.