Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Spory o dálnici D47 se vyostřily, míří před soud

Ekonomika

  7:01
PRAHA - Kvůli záměně a nízké kvalitě strusky v násypu dálnice jsou podána tři trestní oznámení a jedna žaloba.
Zvlnění dálnice, ilustrační foto

Zvlnění dálnice, ilustrační foto foto: ČTK

Do expertní komise, která má prověřit vady na dálnici u Ostravy, jmenoval ministr dopravy Pavel Dobeš pět státních úředníků a jen dva stavební experty, soudního znalce Karla Pospíšila a Jána Špaňa z firmy Eurovia CS.

Podle šéfa Eurovie Martina Borovky to jen zostří spory o odpovědnost za vzdouvající se povrch dálnice, kterou Eurovia stavěla podle dokumentace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

INFOGRAFIKA: Vývoj kauzy D47

D47

"S panem ministrem jsme se na jednání v Ostravě dohodli na expertní komisi. Měli by v ní být lidé z vysokých škol, autorizovaní inženýři, odborníci. Jediným odborníkem tam je ale jen náš Ján Špaňo," řekl Borovka. Ján Špaňo je v Eurovii ředitelem oblasti Morava a spolu s Vladimírem Měšťanem z ŘSD má v komisi dohlížet na objektivitu. Komisi povede náměstek ministra dopravy Daniel Bartek.

Tři pokleslé mosty

"Odborníci jsou potřeba, aby například vyvrátili mýty o mostech," připomněl Borovka. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se tři ze sedmnácti mostů na dálnici propadly o tři centimetry a jsou v havarijním stavu jako po padesáti letech užívání.

Expert, který se měření zúčastnil a nepřeje si být jmenován, však uvedl, že přiměření zjistili jiné výšky podpěr oproti kontrolním bodům. Svá zjištění potřebovali porovnat s dokumentací, v níž jsou spočítány možné poklesy a jejich následné vyrovnání rektifikačními ložisky. Dokumentace se ale na ŘSD ztratila.

ČTĚTE TAKÉ:

Ředitel ŘSD René Poruba se ke kauze odmítl vyjádřit. "K této otázce se nebudeme vyjadřovat do skončení veškerých probíhajících šetření," odpověděla LN mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zisky za strusku šetří policie

Mosty klesající na poddolovaném území nejsou jediným problémem D47. Závažnější jsou rozdíly v kvalitě strusky použité do násypu dálničního tělesa. V pondělí kvůli tomu podal poslanec Věcí veřejných Tomáš Jarolím trestní oznámení na manažery ŘSD, Eurovie a dalších firem.

Obviňuje je, že místo vysokopecní strusky za 373 koruny za kubický metr použili strusku ocelárenskou za 17,50 Kč/m3. "Zhotovitel tak na daném úseku zinkasoval o 536 milionů korun víc, než odpovídalo ceně skutečně použitého materiálu," uvedl Jarolím v oznámení.

"Žádné čachry se struskou tam nebyly. Použili jsme strusku ze zdroje, který nám ŘSD určilo v dokumentaci. A pokud se materiál měnil, vždy jej odsouhlasil pracovník ŘSD. Nakonec jsme na strusce nejen nevydělali, ale naopak milion a 126 tisíc korun prodělali," bránil se šéf Eurovie Borovka.

Kvůli podezření ze záměny strusky podalo již 2. ledna trestní oznámení i ministerstvo dopravy. Následovalo tak ŘSD, které stejné trestní oznámení podalo loni 23. prosince. Všechna oznámení prošetřuje policie. Samotná Eurovia objevila problémy se struskou ještě dřív.

Přehled vad na ostravské části D1.

Loni v létě podala žalobu na firmu Harsco Metals CZ, která je nástupcem dodavatele strusky, firmy Heckett Multiservis, kvůli škodě způsobené dodávkou nekvalitního materiálu. Krajský soud v Ostravě loni 19. prosince firmě Harsco nařídil, že musí Eurovii zaplatit jako náhradu škody 29,8 milionu korun.

"Už na začátku stavby se tam uzavíraly neprůhledné smlouvy mezi haldaři a firmou ODS – Dopravní stavby, která dálnici u Ostravy stavěla. Eurovia, která firmu ODS převzala, je v tom prakticky nevinně," řekl LN zdroj obeznámený se zakázkou. Eurovia zvažuje žalobu na ŘSD kvůli poškození dobrého jména.

Rozhovor s šéfem Eurovie čtěte ve čtvrtečním vydání LN

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!