3. listopadu 2010 16:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Strojvůdci se děsí nových pravidel, už na hranicích bude nutný cizí jazyk

Pohled z kabiny dieselové lokomotivy "Brejlovec" | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pohled z kabiny dieselové lokomotivy "Brejlovec" | foto: ČTK

PRAHA Poslanecká sněmovna dnes v prvním čtení podpořila vládní novelu drážního zákona. Novela kromě jiného zpřísňuje podmínky pro výkon povolání strojvedoucích. Někteří strojvedoucí se ale podle zjištění ČTK nových požadavků obávají, týká se to například znalosti cizího jazyka. Tu budou muset nově prokázat i při pouhé zajížďce do hraniční stanice, například Summerau v Horním Rakousku.

Železniční dopravci budou muset vydávat svým strojvedoucím nové osvědčení, kde bude přesně uvedeno, na jakých traťových úsecích a typech lokomotiv mohou jezdit. Novela také mění postupy při schvalování kolejových vozidel.

Čtěte více:

Vláda chtěla, aby poslanci schválili novelu hned v prvním čtení, tento postup ale vetovala opoziční ČSSD. Poslanec této strany Josef Smýkal to zdůvodnil tím, že zákon potřebuje podrobnou a odbornou diskusi. V některých bodech novelu zkritizoval. Řekl například, že návrh neposkytuje srozumitelné podmínky pro železniční dopravce, což může vyvolat chaos na dráze. Zákon také podle něj neřeší otázku financování přípravy strojvedoucích.

Jen na deset let
Licenci strojvedoucího bude moci získat jen osoba starší 20 let, a to na dobu deseti let. Žadatelé budou muset absolvovat preventivní lékařské i dopravněpsychologické vyšetření. Teprve když licenci získá, bude moci získat nové osvědčení.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka již dříve uvedl, že díky novele se může zlepšit přístup českých strojvedoucích na zahraniční tratě, protože český dopravce bude moci po řádném přezkoušení vydávat osvědčení i pro cizinu. Někteří strojvedoucí se ale podle zjištění ČTK nových požadavků obávají, týká se to například znalosti cizího jazyka. Tu budou muset nově prokázat i při pouhé zajížďce do hraniční stanice, například Summerau v Horním Rakousku. V mezinárodní dopravě si budou muset strojvedoucí vyměnit průkazy do konce roku 2015, ve vnitrostátní už v roce 2012.

Nově i bez pobočky
Změní se i pravidla pro kolejová vozidla, novinky jsou ale platné jen pro nově vyráběné stroje. Nové technické požadavky se týkají například komunikačních zařízení na lokomotivách a kolem kolejí nebo deformačních zón vozidel. Mírnou liberalizaci trhu může novela přinést v mezinárodní osobní dopravě. Pokud dnes chce dopravce jezdit přes hranice, musí mít v cílovém státě pobočku nebo alespoň organizační složku zapsanou v obchodním rejstříku. Nově to nebude nutné.

nlm vju

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz