21. září 2016 12:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Metro pro šejky má oddělené třídy i autořízení. Berlín zažil premiéru 'pozlaceného' vlaku

Vpředu není řidič. Metro v Rijádu bude řízené automaticky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vpředu není řidič. Metro v Rijádu bude řízené automaticky. | foto: Michal Pavec, Lidovky.cz

BERLÍN Saúdská metropole Rijád se dočká čtyř nových linek metra v roce 2018, bude jich mít celkem šest. Ambice bohatých šejků jsou nemalé: má jít o nejluxusnější metro světa, zaplatí za něj podle prvních odhadů 22 miliard dolarů. Dvě ze čtyř nových linek vybaví svými soupravami Siemens – ta první měla světovou premiéru na železničním veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Na obrázcích už tento vůz k mání byl, v reálu jej běžní lidé viděli v úterý poprvé ve venkovní expozici této prestižní akce.

Vlaky typu Inspiro jsou na první pohled mohutnější než třeba metro v Praze. Pasažérům v metropoli Saúdské Arábie nabídnou také dvě cestovní třídy, které lez oddělit plentou.

Spekulovalo se o tom, že tyto vlaky – kterých Siemens dodá celkem 74 – mají v první třídě pozlacené sedačky. Až takový luxus to není, místa pro cestující jsou potažené zlatou barvou, skutečný kov chybí. Ve druhé třídě je sezení modrobílé.

Metro v Rijádu bude mít po dokončení dalších čtyř linek (zbylé dvě mají na starosti společnosti Alstom a Bombardier) celkem 176 kilometrů z nich necelých sedmdesát povede pod zemí a zbytek převážně v pouštním terénu.

Vpředu není řidič. Metro v Rijádu bude řízené automaticky.
První třída, v níž se u sedaček střídá zlatá s bílou barvou.

Vlaky nebudou mít strojvedoucího, což je v dnešní době u nových projektů standard. Počítá s ním mimo jiné i Praha pro svoji čtvrtou linku metra s označením D. Vedle Číny, kde se veřejná doprava obecně velmi bouřlivě rozvíjí, je metro v Rijádu patrně největším projektem svého druhu na světě.

Bude mít 85 stanic a vlaky budou moci zajet do sedmi dep.

mipMichal Pavec