Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Systém pro Lítačku zapne Praha na konci února. Poběží na něm i Opencard

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Nové karty pro Prahu jsou těsně před spuštěním. Současný systém přestane na konci února zaštiťovat software, na nějž nemá hlavní město práva a kvůli němuž vede spory s jejich majitelem, firmou eMoneyServices (EMS). Nový systém bude spravovat nejen karty s pracovním názvem Lítačka, ale i „staré známé“ Opencard.

První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu. foto: Magistrát hl. města Prahy

Debata mezi Pražany se zatím stáčela hlavně k názvu Lítačka, který řadu lidí rozčiluje. Projekt zpochybňovali na magistrátu i opoziční politici. Podstatou celé věci ale je, že IT pracovníci hlavního města mají nachystaný a koupený systém, který má zajistit to, aby se Praha vymanila ze závislosti na vlastníkovi klíčových licencí, firmě eMoneyServices.

Ačkoliv samotná nová karta na hromadnou dopravu (zůstane i průkazkou do knihovny) možná ještě v tu chvíli nebude hotová, systém dodaný firmou XTCard se naostro spustí na konci února.

Lítačka v Praze je nesmysl, vždy to byla tramvajenka, řeší lidé náhradu za Opencard

Pro lepší pochopení: nepůjde o úpravu původní platformy vytvořené pro Opencard, ale zcela nový „ekosystém“, který umožní vydávat nejen novou kartu, ale dočasně i Opencard (na jejíž název a podobu má Praha práva), dokud nedoběhne platnost všech vydaných kusů.

V podstatě jediné, co by zavedení systému mohlo zabránit, by byl případný nástup jiného vedení města, které by plán zrušilo a chtělo se vydat jinou cestou. V Praze totiž nyní politici vyjednávají o složení nové koalice.

Radnice hledá jméno

Samotný systém na vydávání karet od XTCard stál 1,9 milionu korun, celkové náklady by neměly přesáhnout deset milionů, slíbil tým okolo primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Do této částky patří i výlohy na právní a odborné posudky nebo platy zaměstnanců, kteří se na vývoji podílejí.

KAUZA OPENCARD

  • Lidé v Praze na Opencard jezdí od roku 2006. Projekt podle odhadů vyšel na 1,7 miliardy korun.
  • Karta měla mít řadu funkcí, držitelům měla například zajišťovat slevy na vstupném, zjednodušit parkování, měla být elektronickou peněženkou. Funguje ale především jako tramvajenka či průkaz do městské knihovny.
  • Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí. Skutečných uživatelů je ale méně.
  • Praha má nevyřešené spory s vlastníkem práv, firmou EMS. Vydávání karet v uplynulých měsících opakovaně zkolabovalo.
  • EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, 140 milionů se soudí. Praha ale platit nehodlá.

Podle názoru Adriany Krnáčové by projekt neměl ohrozit ani případný nástup jiné politické garnitury. Její lidé v současné době dokončují analýzy ohlasů z průzkumů na sociálních sítích. Z jejich závěrů má padnout verdikt, zda se nová podoba dopravní karty bude jmenovat Lítačka a jakou bude mít barvu. Zkouší se i samotné fungování kartového systému.

„V tuto chvíli probíhá testování karty na validátorech i čtečkách revizorů. Nechávám se průběžně informovat a zatím jde vše podle plánu. Jsme na dobré cestě dodržet všechny slíbené termíny,“ uvedla pro Lidovky.cz Adriana Krnáčová.

Projekt Opencard má v gesci právě ona a k zavedení nového systému dopravní karty nutně nepotřebuje souhlas městské rady ani zastupitelstva. Přesto má v plánu projekt oběma orgánům blíže představit, k čemuž dosud nedošlo a hlavně u opozice to vyvolalo nesouhlasné a pochybovačné reakce.

„Zatím je to pouze chiméra bez konkrétních obrysů, rozpočtů a parametrů. Jsem rád, že zastupitelstvo všemi hlasy podpořilo návrh ODS, aby primátorka předložila informace o projektu. Budu se na ně těšit,“ pronesl k chystanému systému předseda pražské ODS Filip Humplík.

Bez paušálu za servis

Logicky negativně se k nové platformě vydávání a správy karet staví společnost eMoneyServices (EMS), která si před několika lety od firmy Haguess koupila licenční práva k softwaru na Opencard. Bez jejího vědomí nesmí pracovníci magistrátu systém nijak upravovat. EMS se nelíbí například to, že Praha nevybrala dodavatele softwaru ve výběrovém řízení.

V současné chvíli nemá s Prahou uzavřenou žádnou servisní smlouvu a za zásahy do softwaru a jeho občasnou nutnou správu ji nyní město neplatí. Mimo jiné o peníze za tyto služby vede EMS několik soudních pří. Zástupci metropole se s firmou chtějí domluvit jen na zaplacení konkrétních návštěv, nikoliv na paušální platbě, kterou si nárokuje.

PRAŽANÉ A LÍTAČKA

  • K zavedení nové karty provedla v únoru expresní průzkum společnost NMS Market Reserach.
  • Zúčastnilo se jej 511 respondentů.
  • Téměř polovina oslovených s tímto krokem souhlasí, třetina ne a čtvrtině je to jedno. Souhlas převažuje i mezi stávajícími vlastníky Opencard (44 % je pro, 36 % je proti).
  • Pracovní název Lítačka se líbí 41 % obyvatel Prahy a stejný podíl jej považuje za vhodný název karty hromadné dopravy.
  • Název se méně líbí rodilým Pražanům, protože se podle nich nejedná o tradiční označení průkazky do pražské MHD.
  • Mezi lidmi, kteří se v Praze narodili, je oblíbenost názvu nižší (37 %), zatímco ti, kdo se do Prahy přistěhovali a žijí zde méně než 10 let uvedli, že se jim Lítačka líbí, téměř v polovině případů.

Zdroj: NMS Market Research

Zavedení nového systému správy městských karet nicméně vyjednávací pozici EMS zhorší. Práva na název Opencard a její podobu totiž patří Praze, vydávat stávající typ karet tedy může i v rámci nové platformy. Až budou k dispozici Lítačky (či jinak nazvané kartičky), červené výlisky s názvem Opencard už nebudou k mání.

„Lítačka není nic jiného než plagiát Opencard přebarvený nazeleno. Jejím zavedením (nebo čehokoliv jiného) se problémy nevyřeší, nezmizí dluhy, spory ani zmatky,“ poznamenal mluvčí EMS Martin Opatrný.

Jeho firma od konce září ztěžuje magistrátnímu IT oddělení život tím, že certifikát nutný pro současný systém obnovuje Praze vždy jen na týden. EMS počítá s tím, že spory skončí u mezinárodní arbitráže.

Nejednají s námi, tvrdí firma

„Město často hovoří o tom, že se s námi není možné dohodnout. Je ale těžké se domlouvat, když žádná jednání neprobíhají. Poslední schůzka s paní primátorkou byla 19. června 2015. Od té doby Praha bojkotuje kontroly systému Opencard a plánovaným zavedením Lítačky se konečně vysvětlilo proč,“ podotkl Martin Opatrný.

Nový kartový systém bude mít oproti tomu stávajícímu (který Prahu stál se vším všudy asi 1,7 miliardy) výhodu v tom, že město nebude muset pro jednotlivé výlisky kupovat licence.

„Zásadní také je, že zmizí paušální platby za servisní služby, které budou zajišťovat naši lidé. Platit budeme v budoucnu jen za předem definované práce,“ doplnil Václav Strnad, který vede IT v městské firmě Operátor ICT. Ta má projekt na starosti.

Anketa

Jak byste pojmenovali novou průkazku na pražskou MHD?

Lítačka je výstižný název. Ponechal/a bych ho. 767
Tramvajenka. 2380
Průkazka MHD. 147
Pražská jízda. 41
Horská dráha. 104
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!