Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Dojedou na elektrické koloběžky i cyklisti? Zastupitelé jednali o zákazu kol v centru Prahy

Ekonomika

  20:46
PRAHA - Vedení Prahy nevyhovělo petentům, kteří požadovali, aby magistrát zasáhl proti plánu na omezení cyklistiky v centru metropole. Zastupitelé ve čtvrtek petici projednali a neodhlasovali žádné usnesení, protože magistrát podle politiků nemůže zasahovat do kompetencí místního silničního správního úřadu, který dopravní omezení vydává.

Cyklistika ve městě (ilustrační foto). foto: Kicksarter

Úřad má připraven návrh na omezení v pěších zónách a nastavení objízdných tras, který projedná příští úterý rada městské části. Do té doby ho radnice nechce zveřejnit.

Podle zástupce petentů Vratislava Fillera z iniciativy Auto*Mat petici podepsalo více než 1300 signatářů a elektronickou výzvu dalších asi 2200. Petenty podpořili i politici za Piráty a Trojkoalici. 

Zastupitel a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Zelení/Trojkoalice) navrhl, aby Praha s ohledem na svoje koncepční a strategické dokumenty vyjádřila nesouhlas se záměrem a požádala silniční úřad Prahy 1 a vedení tamní radnice o jeho přehodnocení. Za posledních deset let podle Štěpánka došlo v centru pouze pětkrát k nahlášené kolizi cyklisty s chodcem.

‚Je to zcela jednoznačně i o cyklistech‘

Zastupitelstvo Štěpánkův návrh odmítlo a neodhlasovalo nakonec ani to, že petici bere na vědomí. Dopravní opatření stanovuje místní silniční úřad, který spadá pod státní správu a podle politiků nemůže magistrát nijak zasahovat do jeho rozhodnutí. Podle zastupitelů Trojkoalice má však Praha plné právo vyjádřit svůj postoj. Petici nyní magistrát postoupí městské části jakožto instituci, které se týká.

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) v minulosti tvrdil, že zákaz se má týkat primárně elektrických koloběžek, na kterých zejména turisté často ohrožují chodce. Cyklisté mají pod zákaz spadnout proto, že to podle zákona jinak nejde. Místostarosta městské části a pražský radní Daniel Hodek (ČSSD) to ve čtvrtek  popřel.

„Je to zcela jednoznačně i o cyklistech,“ uvedl Hodek s tím, že do roku 2010 nemohli cyklisté na pěší zóny vůbec. Silniční úřad poté povolil výjimku, ovšem s tím, že může v budoucnu dojít k jejímu zrušení.

Stropnický: Náhradní trasa bude znamenat pro cyklisty komplikace

Hodek dále uvedl, že aktuální návrh počítá se zákazem od 10:00 do 17:00 v ulicích Karlova, Celetná, Michalská, Železná, 28. října, části ulice Na Příkopě a na Staroměstském náměstí. Omezení bude podle Hodka výhodné i pro cyklisty a bude znamenat zdržení maximálně v řádu minut. „Uvidíte, že se těžko najde rozumný cyklista, kterému to bude vadit,“ řekl.

Podle předsedy dopravního výboru Matěje Stropnického (Zelení/Trojkoalice), který návrh viděl, bude náhradní trasa znamenat pro cyklisty komplikace. Objízdná trasa kolem ulic 28. října a části ulice na Příkopě má podle něj vést kolem Stavovského divadla, dále Rytířskou, na Uhelný trh, Skořepkou a poté zpět na Národní třídu.

V červnu proti návrhu demonstrovala zhruba stovka cyklistů při průvodu centrem Prahy. Podle organizátorů ze spolku Auto*Mat chystané omezení není „promyšlené řešení“. V úzkých uličkách centra by podle nich pomohlo snížení rychlosti jízdy na kole, zúžení předzahrádek, vypnutí motoru u elektrokol nebo zřízení cyklistických obousměrek v jednosměrných ulicích.

Autor: