24. června 2009 17:17 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

To není letiště. Hlavní nádraží otevřelo nové odbavovací centrum

nové odbavovací centrum na Hlavním nádraží v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy nové odbavovací centrum na Hlavním nádraží v Praze | foto: ČTK

PRAHA Jako na letišti si mají podle šéfa Českých drah připadat cestující, kteří si půjdou koupit jízdenku na Hlavní nádraží v Praze. Z nového odbavovacího centra například zmizely skleněné přepážky, pokladní ale protestují.

Centrum se bude otevírat postupně, zpočátku bude fungovat jen přednostní odbavení a prodej mezinárodních jízdenek a místenek. Veškeré služby včetně prodeje vnitrostátních jízdenek se sem přesunou až po svátcích 8. července. Zároveň se uzavřou staré pokladny ve spodní hale.

Největší změna zřejmě spočívá v odstranění skleněných přepážek mezi obsluhou a klientem, ve starých pokladnách cestující téměř neviděl, kdo mu podává jízdenku. Dráhy k této změně přikročily navzdory protestům pokladních.


Generální ředitel drah Petr Žaluda zrekonstruované prostory bývalé úschovny zavazadel přirovnal k letišti. "Věřím, že pražské nádraží se stane jedním z nejhezčích železničních stánků v Evropě," uvedl.

Otevřením nových pokladen se uzavřela druhá fáze rekonstrukce "hlaváku". Nádraží je nyní rozděleno na dvě zcela odlišné poloviny.

Pravá je silně osvětlená a plná moderních obchodů, restaurací, eskalátorů a informačních tabulí, nalevo panuje příšeří, blikání herních automatů a povalující se bezdomovci.

Investorem rekonstrukce je italská firma Grandi Stazioni, která zde celkem hodlá investovat téměř miliardu korun. Na oplátku dostane budovy Hlavního nádraží od Českých drah do třicetiletého pronájmu a bude komerčně využívat veškeré plochy. Rekonstrukce začala koncem roku 2006 a ještě minimálně tři roky potrvá.

Pražské Hlavní nádraží je největším nádražím v České republice, denně odbaví až 100.000 cestujících a vytváří asi deset procent tržeb ČD z osobní dopravy. Správa železniční dopravní cesty na nádraží loni zrekonstruovala první čtyři nástupiště, přístupové tunely k peronům a kolejiště, celkem za 1,6 miliardy korun. Na samotné budově se poslední velká úprava uskutečnila v roce 1979, kdy byla dokončena nová hala směrem do Vrchlického sadů.

Lidovky.cz

Najdete na Lidovky.cz