Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ťok: Dostavba obchvatu Otrokovic by měla začít příští rok. Brzdí ji ekologové

Ekonomika

  16:54
OTROKOVICE - Dostavba jihovýchodní části obchvatu Otrokovic na Zlínsku, který je součástí dálnice D55, by měla začít příští rok. Naopak termín zahájení výstavby dálnice D49 z Hulína do Fryštáku zůstává kvůli vydanému předběžnému opatření soudu nadále nejasný.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: ČTK

O rozvoji dopravní infrastruktury na Zlínsku jednal dnes ministr s představiteli samospráv a místními podnikateli. Jedním z hlavních témat byla právě dostavba dálnice D55 kolem Otrokovic. Ta nyní končí severovýchodním obchvatem města, který motoristé využívají od roku 2006.

Řidiči už po D11 dojedou do Hradce. Po 11 letech se otevřela nová část dálnice

„Věřím, že se nám podaří dokončit majetkoprávní vypořádání a že budeme schopni v první polovině příštího roku stavbu zahájit,“ uvedl Ťok. Podle ředitele zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karla Chudárka chtějí silničáři v horizontu měsíce zažádat o stavební povolení. Z Otrokovic má dálnice mířit dále směrem na Staré Město a Břeclav.

Za výrazně složitější považuje Ťok situaci v případě plánovaného úseku dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Dálnice má dále vést na Valašsko a napojit se na slovenskou dálniční síť k Púchovu. Jak zmínil ministr, u D49 už bylo vydáno stavební povolení a do přípravných prací stát investoval zhruba 50 milionů korun.

Spor o živočichy

Stavbu však dlouhodobě brzdí ekologové, kterým vadí, že má dálnice vést místy s výskytem vzácných živočichů. Spolku Egeria se před několik měsíci podařilo dosáhnout vydání předběžného opatření soudu, kvůli kterému není možné v přípravě stavby pokračovat.

„Jedná se o spor o vyřešení výjimky ze 17 živočichů. Přijde mi, že se budeme muset zabývat celou faunou a flórou, kterou máme v České republice. Zatím to tak vypadá,“ sdělil Ťok. Původní zahájení stavby bylo plánováno na rok 2008.

Ministr odmítl výtky, že ministerstvo při plánování velkých dopravních staveb nedbá na ochranu životního prostředí. „Jsem přesvědčen, že výstavba dálnic je stoprocentně v souladu s ochranou krajiny,“ řekl Ťok. Zároveň popřel, že by se stát kvůli výstavbě dálnic pokoušel vyvlastnit a ukrást půdu v soukromém vlastnictví.

Oba zmíněné úseky dálnic patří pro ministerstvo dopravy mezi prioritní dopravní stavby. Od ministerstva životního prostředí dostaly souhlasné stanovisko k vlivu na životní prostředí (EIA). Neustálé oddalování zahájení stavby vyprovokovalo letos v červenci Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě ke vzniku petice na podporu urychlení výstavby obou dálnic. Jen na internetu ji podepsalo více než 1000 lidí.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!