23. května 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Ťok se snaží odvrátit pád miliardového mýta. V poslední den podá odvolání

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Ministr dopravy Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA  Čtyři desítky stran argumentů dorazí ve středu na adresu antimonopolního úřadu. Ministerstvo dopravy se jimi pokusí přesvědčit předsedu Petra Rafaje, aby nechal žít soutěž na správce mýta. Jeho lidé ji kvůli chybám před dvěma týdny zrušili. Je to svízelná situace: není jasné, kdo bude od roku 2020 spravovat systém, který loni zajistil státní pokladně čistý příjem téměř devět miliard.

Resort Dana Ťoka (za ANO) se odvolává v poslední možný den. Od okamžiku doručení bude několik měsíců čekat, zda zmíněný šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nezvrátí rozhodnutí svých lidí. Že by tak Rafaj učinil, je ale nepravděpodobné. ÚOHS tendr položil zejména kvůli rozdílnému obsahu flash disků, které resort uchazečům o lukrativní zakázku rozdával.

Ministerstvo soutěž vyhlásilo loni v ­červnu a o necelý rok později za vítěze označilo firmy CzechToll a SkyToll.

Trojice argumentů

Z rozsáhlého odvolání, které lidé z resortu připravovali dva týdny, čnějí tři hlavní motivy.

Argument první: rozdat uchazečům materiály na paměťových discích umožňuje zákon. Stalo se tak i v obdobném tendru na německé mýto. Nikdo ze soutěžících tam tuto formu nenapadl.

Druhý argument: ÚOHS uvedl, že u třetiny z 95 tisíc souborů na zmíněných nosičích našli kontroloři odlišnosti. Ministerstvo se brání, že rozdíly nebyly pro podání nabídek podstatné a spočívaly mimo jiné v začernění osobních údajů nebo hlaviček dokumentů. „Úřad neměl porovnávat pouze tyto dva datové nosiče, které se logicky budou lišit, ale zvlášť skupinu flash disků anonymizovaných a zvlášť neanonymizovaných. 

Mimochodem, začernit údaje v dokumentaci chtěl po ministerstvu právě Kapsch (dosavadní správce mýta – pozn. red.), který následně rozdílnost disků napadl,“ vysvětlil pro LN mluvčí ministerstva Jakub Stadler. Antimonopolní úřad tvrdí něco jiného. „Změněny jsou prokazatelně i informace, které osobními údaji nejsou. V takzvané anonymizované verzi dokonce některé soubory zcela chybějí, některé se obsahově liší,“ uvedl už dříve mluvčí úřadu Martin Švanda.

Argument třetí: požadavek na rozšíření mýta o 900 kilometrů silnic I. tříd je pro vítěze závazný. „ÚOHS mylně tvrdí, že jsme nestanovili rozsah zpoplatnění od roku 2020. Zároveň chybně usuzuje, že jsme pouze předpokládali rozšíření mýtného o 900 kilometrů na silnicích I. třídy. To je v zadávací dokumentaci pevně dané,“ popsal mluvčí resortu Stadler.

I v tomto se názor ÚOHS značně liší. „Dodavatel musí mít k dispozici konkrétní (závazný) rozsah zpoplatněných pozemních komunikací, na kterých má systém vybudovat, i s ohledem na možnou variantnost nabízeného technického řešení. Po zjištění pochybení tohoto charakteru bylo jediným možným opatřením k nápravě zrušení celého zadávacího řízení,“ uvedl Švanda.

Prodloužení pro Kapsch?

Ministerstvo se dostalo do časové tísně. Dosavadnímu správci systému firmě Kapsch končí smlouva na konci roku 2019. Pokud by se soutěžilo znovu, je kromě času na samotný tendr nutné ještě připočíst zavedení a testování systému – tedy v případě, že soutěž nevyhraje Kapsch, který poplatky od kamionů vybírá už od roku 2007 a postavil i stávající mýtné brány.

Jemu současná situace vyhovuje nejvíce. ÚOHS vyslyšel jeho stížnosti, a tím jej jakožto druhou firmu z tendru vrátil do hry o zakázku. Nyní jej může ministerstvo například vyzvat k dočasnému prodloužení smlouvy. Stát může také podat nabídku na odkoupení Kapsche a provozovat systém mýtných bran sám.

Variant je zkrátka více a záležet bude i na názoru nově vznikající vlády, v níž bude pravděpodobně chybět stávající ministr dopravy Ťok.

Nabídkou ve výši 10,75 miliardy korun za deset let ovládlo tendr 11. dubna konsorcium složené z firmy CzechToll z impéria PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a společnosti SkyToll, která má na starosti výběr mýta na Slovensku. Nabídka Kapsche byla o­ více než dvě miliardy vyšší.

  • 4Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz