Předseda ÚOHS Petr Rafaj v úterý v tiskovém prohlášení uvedl, že všichni členové rozkladové komise podepsali prohlášení o tom, že nejsou v dané věci podjatí a současně jsou smluvně vázáni mlčenlivostí.
Současný provozovatel mýta Kapsch neuspěl v tendru na mýtný systém po roce 2019, v němž zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Tendr nepravomocně zrušil ÚOHS, ministerstvo proti tomu podalo rozklad.
Kapsch v pondělí podal v pondělí trestní oznámení na Hrazdiru, který je členem rozkladové komise, protože podle firmy zneužil svou pravomoc a při jednání aktivně hájil zájmy ministerstva. Hrazdira navíc podle oznámení ministerstvo údajně informoval o průběhu řízení. Tím podle firmy mohl zásadně narušit jednání komise a ovlivnit její rozhodnutí.
Ťok: Prodloužení smlouvy o mýtu s Kapschem není variantou |
„Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Jedná se o lež a hlavně pomluvu, což je trestný čin, který může spáchat jak fyzická tak právnická osoba,“ napsal Ťok
Důvody trestního oznámení Kapsche odmítl i Hrazdira. „O celé věci jsem s nikým ze strany ministerstva nebo státu nemluvil, ani bych podobné zadání nepřijal,“ řekl Hrazdira. Právní kroky vůči společnosti zatím neplánuje. Podle Rafaje ÚOHS nemá nyní k dispozici informace o tom, že by některý z členů komise mlčenlivost porušil, nebo byl podjatý. „Jakékoliv námitky týkající se údajné podjatosti některých členů rozkladové komise budou vypořádány v meritorním rozhodnutí ve věci mýtného systému,“ uvedl Rafaj.
Kapsch v podaném oznámení vyzývá státní zastupitelství, aby prošetřilo celý průběh řízení o rozkladu. „Považujeme to za nepřípustné zasahování státu do průběhu státní zakázky,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Nejsme o tři miliardy dražší, říká o sporu s ministrem Ťokem šéf české pobočky Kapsch |
O jmenování Jana Hrazdiry do rozkladové komise informovaly v minulosti Hospodářské noviny. Podle nich byl advokát nominován i díky stanovisku předsedy ÚOHS Petra Rafaje ministerstvem dopravy, které je přitom jedním z účastníků řízení.
Ministerstvo dopravy s rozhodnutím Antimonopolního úřadu o rušení tendru nesouhlasilo a podalo proti němu rozklad. ÚOHS vytkl ministerstvu dopravy způsob, jakým předávalo jednotlivým uchazečům zadání soutěže a potřebnou dokumentaci. Podle úřadu není zřejmé, zda všichni zájemci dostali stejné informace. Dalším důvodem pro zrušení bylo rozšíření mýta o zhruba 900 kilometrů, které bylo podle ÚOHS stanoveno netransparentně.