1. února 2011 9:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Třetí pruh na D1 nebude, podle Bárty je 'zbytečně luxusní'

Českou republiku zavalil sníh. Komplikoval také dopravu na dálnici D1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Českou republiku zavalil sníh. Komplikoval také dopravu na dálnici D1. | foto: ČTK

PRAHA Dálnice D1 nezíská plánovanou rekonstrukcí třetí pruh navíc na každé straně, pouze se o něco rozšíří pruhy stávající. Oproti tříproudé verzi tím stát více než dvakrát ušetří.

Informuje o tom server Aktuálně.cz s odvoláním na takzvanou "superstrategii" ministra dopravy Víta Bárty. Rekonstrukce a úpravy D1 od Mirošovic po Kývalku v délce 160 kilometrů by měla být prvním velkým projektem postaveným formou PPP.

V současné hospodářské situaci České republiky je verze 3+3 podle Bárty "zbytečně luxusní", píše server. Náklady na přestavbu D1 na šestiproudou dálnici by se vyšplhaly na 50 miliard korun, úspornější verze bude stát zhruba 20 miliard korun, uvedla Denisa Vajskébrová z tiskového odboru ministerstva.

Rekonstrukce nejstarší tuzemské dálnice má přinést větší bezpečnost a plynulost jízdy. Během plánovaných oprav se dálnice rozšíří o tři čtvrtě metru na každé straně.

Rozšíření pásu o 0,75 m

"Šířka jízdního pásu bude rozšířena z nynějších 10,75 metru na 11,5 metru," tvrdí Vajskébrová. Tam, kde to bude možné, se také prodlouží stoupací pruhy, takže kamiony by měly méně překážet. Širší odstavný pruh také podstatně zvýší bezpečnost při odstávkách aut.

Dálnice - ilustrační foto.

D1 získá po rekonstrukci podle Vajskébrové i moderní informační systém včetně SOS hlásek a nouzových zálivů. Upravena bude i kanalizace a sklony vozovky tak, aby z ní lépe odtékala voda hrozící autům smykem. Nový povrch ukončí i bouchání kol o vychýlené spáry segmentů dálnice, takže by se měla snížit i hlučnost provozu.

Opravovat se ale podle ministerských úředníků začne nejdřív v roce 2017, píše Aktuálně.cz. fsl mha

Lidovky.cz, ČTK