26. listopadu 2012 15:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Tunely metra jsou proražené. Štíty Tonda s Adélou dorazily do cíle

Takto prorazily stroje tunely metra do Dejvic v roce 2012. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Takto prorazily stroje tunely metra do Dejvic v roce 2012. | foto: MAFRA - Rostislav Jančar/Technet.cz

PRAHA Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. V pondělí po poledni prorazily dva obří razicí stroje poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické rok a půl.

První v pondělí proboural poslední metr zdi stroj Tonda, s několikaminutovým zpožděním ho následoval štít pojmenovaný Adéla. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.

"Každé metro znamená odlehčení městu od individuální automobilové dopravy. Prodloužení trasy A znamená napojení motolské nemocnice na stanici metra, což využitelnost nemocnice významně zvýší," řekl v pondělí novinářům primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle ředitele pražského dopravního podniku Milana Křístka se navíc o polovinu zkrátí doba cesty z centra města do nemocnice.

ČTĚTE VÍCE:

Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavitelem je sdružení firem Metrostav a Hochtief.

Nejnáročnějším úsekem celé prorážky byly podle stavbyvedoucího Davida Cyroně poslední dva kilometry. "S nadložím 15 metrů a geologií, která se nám měnila z metru na metr, to bylo nejtěžší," řekl Cyroň. Každý ze štítů, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, vyrazil 4177 metrů tunelu, největší výkon dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů.

"Adéla jako každá ženská"

"Adéla vždycky, jako každá ženská, těžila z toho, že Tonda ji trošku razil cestu. Tonda byl investigativec, který zjišťoval, co se děje před ním," uvedl Cyroň, který o obřích mašinách mluvil jako o svých dětech.

Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily více než 32.000 železobetonových segmentů, které tvoří ostění tunelu.

Poslední proražený úsek, kam budou nyní montovány koleje, bude spojen s odstavnou kolejí ve stanici Dejvická. Dejvická se tak z konečné stane stanicí tak zvanou nácestnou, kudy vlaky projíždí.

Stroje budou nyní očištěny, demontovány a uloženy pro další použití. Podle Cyroně mohou posloužit v Praze, ale i za hranicemi Česka. V budoucnu by se mohly zapojit například do budování linky D. Podle primátora by měly být plány pro stavbu nové linky do Písnice dokončeny v příštím roce.

Prodražení zakázky

"Už víme, že budeme stavět z Prahy do Písnice, ne obráceně. Metro bude také analogické svou výbavou s ostatními linkami," uvedl Svoboda. Zahájení stavby se neplánuje před rokem 2014, dokud se město nevypořádá s jinými náročnými stavbami, což je kromě metra například tunel Blanka. Prodloužení trasy metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun. V říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že stavba se prodraží asi o 1,3 miliardy korun. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií.

Praha si letos kvůli výstavbě metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení dosud nebylo rozhodnuto.

Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. 

Lidovky.cz, ČTK

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.