náhledy
Kromě Goldy, strojvedoucích Milana Hrušky a Jiřího Babůrka a mluvčí Správy pražských hřbitovů Oldřišky Dvořákové jsou s ním v partě i strojvedoucí Jiří Mirvald a fotograf Dan Materna – dva ze skupiny, jež ve druhé půlce 80. let Kremáka zachránila z kopřiv v Klatovech a vzkřísila k novému životu.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Malíř a grafický designér Bohumír Golda, jehož studio za dvacet let své existence pracovalo na téměř třiceti výpravných publikacích o železniční dopravě a který je celoživotním fanouškem parních lokomotiv.
Autor: Dan Materna, MAFRA
V březnu 2019 si Kremáka přes své grafické studio Bohumír Golda pronajal od muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, jemuž patří, a s partou provedli pár ukázkových jízd. „Projevila se spousta technických závad,“ shrnul první dojmy.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Nákladní parní lokomotiva 534.0432 z roku 1947, přezdívaná Kremák.
Autor: Foto archiv BG
Kremák byl vyrobenen v plzeňských Škodových závodech a kdysi jezdil na Slovensku ve Spišské Nové Vsi, kde byl svědkem údernických 50. let, poté se přesunul do západočeského Sokolova a provoz skončil roku 1979 v Klatovech.
Autor: Foto archiv BG
Kremák na fotografiích z 80. let, kdy jej parta nadšenců zachránila z kopřiv v Klatovech.
Autor: Foto archiv BG
„Nový komín už má, teď se musí opravit kotel a tendr,“ říká Golda a na vysvětlenou dodává: „Ten vagonek s uhlím za lokomotivou.“
Autor: Dan Materna, MAFRA
Kremák se stroji přezdívá kvůli jeho obrovskému topeništi – topiči si tam připadali jako v krematoriu.
Autor: Foto archiv BG
„Lokomotiva, to je živý tvor,“ říká Golda a vysvětluje, čím ho tolik fascinují. „Je to spojení dvou nesmiřitelných živlů: ohně a vody.“
Autor: Foto archiv BG
Nákladní parní lokomotiva 534.0432 z roku 1947 o délce 21 metrů a váze zhruba 110 tun, kterou má Golda pronajatou až do začátku roku 2033, teď parkuje v objektu drah v pražské Libni.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Když se po pádu železné opony otevíraly hranice na Západ, svezl se s ní při příležitosti opětovného zprovoznění železničního přechodu Železná Ruda – Bayerische Eisenstein dokonce tehdejší německý kancléř Helmut Kohl.
Autor: Foto archiv BG
Loni na podzim začaly opravy Kremáku. Bohumír Golda se svou partou pracoval na renovaci kotle, armatur nebo píšťaly.
Autor: Dan Materna, MAFRA