Pondělí 30. listopadu 2020svátek má Ondřej 1 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

V Praze končí autobusy Citybus. Některé poputují do muzea, valná většina jde do šrotu

Vyřazený autobus Citybus v kloubové variantě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vyřazený autobus Citybus v kloubové variantě. | foto: @DPPOficialni

Praha V pražské MHD skončily nízkopodlažní autobusy Irisbus Citybus, které dopravní podnik (DPP) začal nakupovat v roce 1996. Jak v sobotu řekli novinářům a zájemcům o veřejnou dopravu zástupci podniku, DPP jich celkem nakoupil 321 ve dvanáctimetrové variantě a 53 kloubových.

Většinou mají najeto přes milion kilometrů. Vyřazené vozy podnik prodává zájemcům, kteří nabídnou obálkovou metodu největší částku, valnou většinou jde o šrotovací firmy. Další na řadě k vyřazení budou Karosy.

Pražský vyřazený autobus Citybus.
Autobusy Citybus jezdily v Praze 24 let.

Citybusy, ve Francii známé jako Renault Agora, vyráběla firma Karosa Vysoké Mýto ve spolupráci s firmou Renault v rámci koncernu Irisbus. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského jich více než v Praze jezdí pravděpodobně jen ve Francii. V Praze šlo o druhé nízkopodlažní autobusy, které podnik nakoupil, před tím to byly pouze tři nízkopodlažní vozy Neoplan.

Podle Jana Barchánka, která má v podniku na starosti provoz autobusů, byly Citybusy ve své době velmi moderními vozy, které se navíc v provozu osvědčily jako spolehlivé a odolné. „Drtivá většina z nich najezdila více než milion kilometrů,“ řekl. Jeden z vozů podle zástupců podniku najezdil dokonce 1,4 milionu kilometrů.

Nyní však podle podniku přišel čas se s vozy tohoto typu po téměř čtvrt století rozloučit. Většina z nich podle Šurovského skončí ve šrotu. „Není to tak, že bychom my sami někde rozebírali autobusy a házeli je do nějakých kontejnerů na šrot,“ vysvětlil s tím, že vozy se prodávají zájemcům. 

Dodal, že podnik z autobusů také vytěžuje použitelné díly, ale v případě Citybusů to nemá smysl, protože se vyřazují všechny a díly by k ničemu nebyly. „Ale dokud se ten typ provozuje, tak samozřejmě je vytěžitelných spousta věcí,“ řekl.

Jeden z těchto autobusů je již od roku 2017 umístěn v Muzeu MHD ve Střešovicích, kde se dnes rozloučení s autobusy uskutečnilo. Poté se pět z nich vydalo na poslední jízdu na Strahov. Podle ředitele muzea Petra Malíka je v plánu stavba nové haly pro autobusy, kde budou tento a další vozy umístěny. Šurovský dodal, že jeden vůz bude také nasazován na připravovanou autobusovou retrolinku, na které budou jezdit i standardní Karosy. Právě stále provozované modely Karosa jsou podle Šurovského další na řadě k vyřazení, které se uskuteční pravděpodobně začátkem příštího roku. „Jsou to poslední vysokopodlažní vozy a poslední s normou Euro 3,“ řekl.

Podnik má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Do roku 2030 jich plánuje nakoupit 960. Kromě naftových je v plánu také nákup různých druhů elektrobusů nebo vozů s hybridním pohonem.

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Moderní televizory jsou naplněné aplikacemi a funkcemi, mohou být i zajímavým... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

S otužováním začali letos Špačkovi. Oblíbili si Konventský rybník, kde si mohou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Tělo je nejprve pečlivě vydezinfikováno a následně uloženo do rakve. V ­té... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...