Ryanair musí svůj podíl snížit na pět procent ze současných 30 procent. Podle úřadu nynější uspořádání může výrazně omezovat konkurenci. Podle šéfa Ryanairu Michaela O'Learyho je rozhodnutí úřadu "bizarní" a firma se proti němu hodlá odvolat. Podle analytiků by proces odvolání mohl trvat roky.
Ryanair se téměř sedm let neúspěšně snaží o převzetí Aer Lingus. Právě z tohoto úsilí pochází podíl Ryanairu v Aer Lingus. Ryanair je nyní největším akcionářem Aer Lingus. Podíl 25 procent pak v Aer Lingus vlastní stát.
ČTĚTE VÍCE: |
Obě aerolinky jsou hlavními přepravci z Dublinu. Na mnoha trasách mezi Dublinem a dalšími evropskými městy působí pouze tyto dvě letecké společnosti.
Irské aerolinkyAer Lingus působí na trhu již 75 let. Ryanair začal létat v roce 1985 jedním letadlem s 15 sedadly. Od té doby se však jeho nízkonákladový model stal dominantním v evropském leteckém průmyslu. Loni Ryanair přepravil 77 milionů cestujících, Aer Lingus pouze 9,5 milionu. |
V květnu O'Leary sliboval snížení cen letenek mezi Evropou a USA klesnout úroveň nízkonákladových letů mezi evropskými metropolemi. Jednou z podmínek mělo být právě převzetí Aer Lingus, které mají na rozdíl od Ryanairu ve své nabídce i transatlantické lety.
"Čekáme na zhoršení situace na trhu transatlantických letů. Nabídka letů za deset liber nebo deset euro v ekonomické třídě bude bezkonkurenční. Je s podivem, že to ještě žádného dopravce létajícího přes oceán nenapadlo," uvedl tehdy O'Leary. Podle jeho slov by se tento projekt měl uskutečnit v příštích pěti letech.
Britský antimonopolní úřad ve svém rozhodnutí upozornil, že Ryanair má díky podílu možnost zabránit v převzetí Aer Lingus jinými aerolinkami. Proti akvizici se stavila i Evropská komise, která transakci kvůli obavám z omezení konkurence na trhu zablokovala.