Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Pikantní obchod padl. ČD nekoupí černé vlaky Leo Expressu, firma nabídku odmítla

Ekonomika

  12:45
PRAHA - Námluvy Českých drah a Leo Expressu dopadly krachem. Státní dopravce se nejprve zajímal o koupi zadlužené firmy, následně podal nabídku na převzetí jejích pěti vlaků. Podle zjištění LN neuspěl ani v jednom případě.

Vlak společnosti Leo Express. foto: ROSTISLAV JANČAR, Technet.cz

Černozlaté soupravy Stadler Flirt, svištící zpravidla na trase mezi Prahou, Ostravou a Košicemi, se mohly stát součástí flotily Českých drah. Státní dopravce za ně na přelomu roku nabízel podle ověřených informací LN zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Manažeři Leo Expressu na tyto peníze nekývli.

Lapálie plzeňské Škody v Rize: manažer sedí ve vazbě a obří penále na krku

„Naše nabídka nebyla ze strany společnosti Leo Express akceptována,“ potvrdil LN mluvčí drah Radek Joklík. Jde o vlaky, s nimiž firma jezdí teprve od roku 2012. Stály ji přibližně miliardu korun a půjčila na ně banka Credit Suisse. Zástupci Leo Expressu se rozhodli svůj postup ve věci nekomentovat. „K těmto spekulacím se nebudeme vyjadřovat,“ řekl mluvčí dopravce Emil Sedlařík.

Firma je na železničním trhu stále aktivní. Od loňska její vlaky zajíždějí i do polského Krakova a zvažoval i prodloužení trasy za ukrajinskou hranici. Provozuje i několik autobusových linek a minibusovou dopravu. Zároveň ale tohoto soukromého dopravce tíží velké zadlužení.

I proto je společnost podnikatele Leoše Novotného více než půl roku k mání – čeká na vstup movitého investora. Jedním ze zájemců byly i České dráhy. Nejprve si prověřovaly ekonomickou kondici firmy takzvaným procesem due diligence. Podle informací LN však jejich vedení tento nákup nevycházel ekonomicky.

Černo-zlatá souprava nového železničního dopravce Leo Express
Vlak společnosti Leo Express.

Státní dopravce v současnosti obecně řeší hlavně soutěže na krajské linky dotované z veřejných peněz, u nichž jim na konci roku končí dlouholeté smlouvy. A regionální politici v některých případech už sáhli po soukromých firmách, které často nabízejí nižší ceny.

Motivací ČD získat Leo Express bylo několik. Jednak by získaly relativně moderní pětivozové vlaky s elektrickým pohonem a zároveň by eliminovaly případné konkurenty, kteří by získáním malého dopravce mohly vklouznout na český trh. A nešlo o malé hráče.

První cizinec ve vedení Českých drah. Manažery získaly na Slovensku i v Polsku

O Leo Express se loni zajímali například Deutsche Bahn, rakouské státní dráhy ÖBB nebo největší světový výrobce vlaků, čínský CRRC.

Leo Express si kvůli krajským zakázkám dohodl také pronájem 15 motorových vlaků. Zároveň má objednané i tři elektrické soupravy od výše zmíněného obra CRRC. Vybral si je před dvěma lety a do konce minulého roku měly dorazit do Česka. Na koleje ale nesmí ihned – musí nejprve získat povolení pro tuzemské i další evropské tratě.

Předloni firma koupila německého dopravce Locomore, který provozuje spojení mezi Berlínem a Stuttgartem. Provozuje i autobusové linky do Mnichova, Lvova či Varšavy.

Leo Express dosáhl podle poslední zveřejněné účetní závěrky (za rok 2017) tržeb za prodej služeb či občerstvení 326 milionů. Skončil v provozním zisku 25 milionů, což byl nejlepší výsledek v historii firmy. Zároveň ale jeho výsledky zatěžují náklady na půjčování peněz - především úvěru na vlaky. Ztráta po odečtení daní či úroků činila 28 milionů.

Svůj běžný provoz firma platí firma převážně z akcionářských zdrojů, nikoliv z půjček.  „Je financována především z akcionářských zdrojů,“ dodal mluvčí Sedlařík.

Autor: