„Současná úprava motivuje především zahraniční dopravce k odstavování vozidel na území České republiky do doby, než jim právní úprava sousedních států umožní pokračovat v jízdě na jejich území,“ odůvodňuje ministerstvo návrh, jejž vzneslo k novele silničního zákona v meziresortním připomínkovém řízení.
Kdo může za obří kolaps D1? Ministerstvo viní kamiony, zvažuje jejich zákaz v rychlém pruhu |
Jinými slovy, kamiony, jež by v zahraničí už jet nemohly, v Česku ještě přes půl dne mohou, a tak pokračují a posléze zde parkují.
V tuzemsku přitom dlouhodobě chybí přibližně 1500 parkovacích míst pro nákladní vozy. Soupravy proto mnohdy stojí na nevhodných a nebezpečných místech. Namátkou ve sjezdech z dálnice, v připojovacích pruzích či úsecích, kde se silnice rozšiřují.
Ministerstvo dopravy návrh nechtělo komentovat. Podle mluvčí Lenky Rezkové se připomínkami k této problematice zabývá. Kritiku ovšem předloha vyvolala mezi dopravci. Podle nich se obsazenost odpočívek nezlepší, naopak utrpí sociální podmínky tuzemských řidičů.
Anketa
Měl by se zákaz jízdy kamionů rozšířit na celou neděli?
„Pokud dopravce potřebuje být u zákazníka v Německu v pondělí ráno, musel by auto vyslat už v sobotu odpoledne, když ne v neděli dopoledne. Hlavně moravští řidiči, kteří to mají na hranici s Německem stovky kilometrů, by tak byli na odpočívkách nejen přes současný zákaz, ale už od půlnoci,“ přiblížil možný scénář Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
Stát zaplatí správci mýta i za silnice, kde nebudou kamiony platit ani korunu |
Podle Felixe nelze rozšířeným zákazem nahradit výstavbu chybějících odstavných ploch. Nová parkovací místa pro nákladní vozidla přitom již postupně vznikají. Podle ministerstva dopravy jsou v různých fázích připravenosti stovky odpočívadel. Upravují se ta současná, obnovují se v minulosti uzavřená, ale budují se i nová.
Situaci by podle asociace dopravců mohlo částečně změnit i kontrolování zákazu čerpání běžného týdenního odpočinku řidičů na příhraničních odstavných místech. Zatímco v Německu policisté tuto praxi pokutují, v Česku nikoliv. A tak mnozí motoristé, především z východních zemí, přejíždějí na neděli právě na českou stranu hranic.
Úleva pro řidiče
Ministerstvo vnitra v této souvislosti přišlo ještě s jednou myšlenkou. Rádo by řidičům kamionů umožnilo dojet do místa vykládky, pakliže se nachází v Česku, i v době zákazu. Podobnou možnost poskytuje například Polsko, Maďarsko či Itálie, které dokonce umožňují dojezd i na obvyklé místo k odstavení vozidla.
„Ukončení přepravy umožní řidiči v létě – vedle uvolnění vysoce nedostatkových míst na odpočívadlech – návrat domů, tedy začátek denního nebo týdenního odpočinku, v pátek večer, což znamená o minimálně den dříve,“ vysvětluje resort. Rovněž se podle něj sníží riziko krádeže, kdy řidič opustí naložené vozidlo.
Dopravci oba argumenty kvitují a tento návrh schvalují. Řidičům totiž prý často chybí do cíle jen kousek cesty, kvůli zákazu ovšem musejí zastavit a čekat do druhého dne. Což právě může svádět k opuštění kamionu a ohrožení nákladu.
Odpovědnost i na dopravce
Vnitro rovněž ve své připomínce navrhlo, aby za porušení předpisu o omezení jízdy byli odpovědní rovněž dopravci. V současnosti totiž mohou být potrestáni pouze motoristé, a to sankcí do pěti tisíc korun. Do takového jednání je přitom často nutí jejich zaměstnavatelé.
Zákaz jízdy vozidel nad 7,5 tuny a nad 3,5 tuny s přívěsem platí na českých dálnicích a silnicích první třídy v neděli od 13 do 22 hodin celoročně. O letních prázdninách se pak vztahuje i na páteční večer (od 17 do 21 hodin) a sobotní dopoledne (od sedmi do 13 hodin).
Existuje ovšem řada výjimek, které mohou udělovat ministerstvo dopravy a krajské úřady. Zpravidla je dostávají dopravci, kteří převážejí rychle se kazící zboží, zvířata, pohonné hmoty pro benzinky či poštovní zásilky. Policie se přitom denně setkává se stovkami prohřešků v kamionové dopravě.