19. července 2019 17:21 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Východní mise: exmanažer ČD míří do vedení Ukrajinských železnic

Železniční manažer František Bureš. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční manažer František Bureš. | foto: Archiv Františka Bureše

PRAHA/KYJEV Dlouholetý železniční manažer František Bureš se vydává ke svému zatím nejvzdálenějšímu angažmá. V červenci se podle zjištění LN stal členem nejužšího vedení Ukrajinských železnic, kde bude mít na starosti oblast techniky. Stejné portfolio řídil několik let i v Českých drahách (ČD).

Společnost Ukrzaliznycja (Ukrajinské železnice) patří k největším zaměstnavatelům v zemi. Práci dávají zhruba 300 tisícům lidí – což je asi třináctkrát více než České dráhy, kde Bureš pracoval naposledy.

„Jednání nebyla jednoduchá a trvala až do 11. července, kdy jsme uzavřeli dohodu a dozorčí rada firmy mě jmenovala do představenstva. Odpovědnost budu mít za techniku a její optimalizaci,“ řekl LN šestačtyřicetiletý manažer.

Ukrajinské železnice mají v zemi monopol na provoz vlaků, osobních i nákladních, patří jim také dopravní infrastruktura. František Bureš bude mít za úkol mimo jiné péči o vozový park a jeho rozvoj. Tedy například to, aby se tamním cestujícím pokud možno zlepšila kvalita cestování, zaměřit se má i na ekonomičtější fungování vozového parku.

„Ukrajinské železnice se mění, podnik prochází rozsáhlou restrukturalizací. Je potřeba například udělat zásadní úpravu výdajů společnosti,“ popsal Bureš.

Ve Škodě i na prestižním okruhu

Zkušený železniční manažer má zkušenosti ze soukromých i státních podniků. Čtyři roky pracoval například pro výrobce vlaků Alstom, působil také ve Škodě Electric, která v Plzni skládá trolejbusy. Mezi lety 2014 a 2016 seděl v představenstvu Českých drah, jeho portfoliem byla oblast techniky, servisu a majetku.

Do září loňského roku pak vedl dceřinou společnost ČD Výzkumný ústav železniční.

Jde o strategický a ziskový podnik, jehož srdcem je zkušební centrum ve Velimi se dvěma okruhy. Provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či zmíněných tratích a náleží mezi nejuznávanější areály svého druhu v Evropě. Loni na podzim jej bez udání konkrétního důvodu odvolal tehdejší management ČD.

Jednání o novém angažmá trvala podle Bureše od března tohoto roku, kdy jej oslovil šéf Ukrajinských železnic Jevgen Kravcov. Následně pak jeho nominaci 6. června schválila ukrajinská vláda. K dohodě došlo o více než měsíc později.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.