25. ledna 2016 18:03 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vyhrazené pruhy pro autobusy přibydou. Praha plánuje 17 nových

Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. | foto: Pražská integrovaná doprava

PRAHA Praha se letos chystá vyznačit na 17 místech nové vyhrazené pruhy pro autobusy. Dále plánuje 13 nových opatření pro tramvaje včetně úpravy semaforů. Cílem je zlepšit průjezd vozů MHD Prahou. Novinářům to v pondělí řekli náměstek primátorky Petr Dolínek a Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Zda a kdy budou všechna opatření uskutečněna, není jasné.

„Lokality byly vybrány na základě zkušeností řidičů dopravního podniku i soukromých dopravců a zjišťováním Ropidu. Není to účelnost sama pro sebe,“ řekl Dolínek.

Město má vytipovánu devítku nejproblematičtějších míst. Mezi nimi jsou například v Praze 6 Svatovítská ulice, Jugoslávských partyzánů nebo křižovatka Vypich. Tady dopravu zhoršilo loňské zprovoznění tunelu Blanka. V ulici Jugoslávských partyzánů by měl být nový vyhrazený pruh, ve Svatovítské by měly mít autobusy povolen vjezd na tramvajové koleje a na Vypichu by mělo dojít k úpravě semaforů.

Problémy má s plynulostí Praha také na Karlově náměstí v Praze 2, kde budou upraveny semafory, stejně jako na křižovatce Chodovské a U Plynárny v Michli. Nový jízdní pruh bude obousměrně také na Průmyslové a na sjezdu z Barrandovského mostu do Modřanské.

Podle Šubrta prospějí preferenční opatření nejen provozu, ale přinesou také úspory. „Zvýší-li se plynulost dopravy, tak můžeme uspořit počty vozů na lince, pohonné hmoty nebo elektřinu. Uspořené prostředky pak můžeme použít na rozvoj MHD ve vybraných lokalitách,“ řekl.

V loňském roce vznikly pruhy pro autobusy například na Evropské, a to v součtu na 1650 metrech. Cesta vozů se tudy zrychlila o tři až pět minut. Nový pruh pro autobusy vznikl loni v listopadu i na Strakonické, kde cestujícím zkrátil cestu o čtyři až šest minut. Pruh pro autobusy měří 890 metrů.

V Praze je téměř 27 kilometrů pruhů pro autobusy, na 11 kilometrech mohou jezdit po tramvajových kolejích. Na 189 křižovatkách platí preference MHD a na 200 křižovatkách semafor pozná přijíždějící autobus. V případě tramvají platí přednost MHD na 189 semaforech.

ČTK